eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyBranża RTV i AGD: dynamiczne wzrosty to już przeszłość?

Branża RTV i AGD: dynamiczne wzrosty to już przeszłość?

2014-02-18 13:00

Branża RTV i AGD: dynamiczne wzrosty to już przeszłość?

Sprzedaż RTV i dużego sprzętu AGD niezła © Black Jack - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Euler Hermes, z grupy Allianz, o bieżącej sytuacji w sprzedaży dużego sprzętu AGD i RTV: sprzedaż w grudniu jednak niższa od oczekiwań. Spływ należności lepszy niż w innych branżach, jednak pogorszył się w sektorze AGD m.in. na skutek upadłości hurtowników.

Przeczytaj także: Sprzęt AGD: w sieci zwyciężają lodówki i pralki

Pewne spowolnienie obiegu należności w sprzedaży dużego sprzętu AGD

- Sądząc po obrotach dostawców sprzętu RTV i dużego AGD, to w IV kwartale wartość sprzedaży rosła pomimo upadłości jednego z największych oraz kilku mniejszych hurtowników – mówi Michał Modrzejewski, dyrektor Analiz Branżowych w Euler Hermes Collections. – Upadłości te miały jednak ujemny wpływ na wyniki producentów AGD, wydłużenie terminu po którym otrzymywali swoje należności – w dziedzinie sprzętu RTV zapewne krótszy okres kredytowania pozwolił szybciej skierować sprzedaż do innych odbiorców i uniknąć większych perturbacji.

Walka o udział w rynku oznacza większe ryzyko

Pomimo wielu sygnałów o problemach dystrybutorów hurtowych duża część producentów i ich przedstawicieli do końca dostarcza im towar w kredycie kupieckim, nie wstrzymując dostaw i nie uzależniając ich od częściowej przedpłaty. – Jest to element walki o udział w rynku, maksymalizacji sprzedaży – ryzyko braku zapłaty jest w tej sytuacji akceptowane. W wielu przypadkach menadżerowie dostawców wolą raportować do centrali straty z tytułu upadłości odbiorców, niż tłumaczyć się z utraty pozycji – zwłaszcza w gorącej końcówce roku – mówi Michał Modrzejewski. Pozwalają im na to ponadto rentowność i obrót jakie osiągają dostawcy, osiągnięte zyski (obok zabezpieczeń takich jak np. ubezpieczenie transakcji) – i jak dodaje usłyszeć można opinie: my już na tym zarobiliśmy, a nie możemy pozwolić sobie na oddanie rynku, musimy być w jak największej liczbie punktów sprzedaży do samego końca.

Znikający z rynku nawet duży podmiot (liczący się nie tylko w sprzedaży do odbiorców końcowych, ale może bardziej nawet w świadczeniu usług logistycznych dla wielu producentów i innych dystrybutorów) szybko zostaje zastąpiony przez rywali, innych operatorów hurtowo-logistycznych. W handlu AGD/RTV dystrybutorzy osiągają najwyższe zyski nie wprost na dystrybucji i sprzedaży detalicznej, ale z bonusów rocznych, jakie otrzymują od producentów za zrealizowany obrót. Ponadto nierzadko wiodącym źródłem ich przychodów nie jest handel sprzętem RTV i AGD, ale usługi magazynowo-logistyczne świadczone na rzecz bardzo wielu podmiotów – dużych sklepów internetowych, sieci handlowych, przedstawicieli producentów.

fot. Black Jack - Fotolia.com

Sprzedaż RTV i dużego sprzętu AGD niezła

Sądząc po obrotach dostawców sprzętu RTV i dużego AGD, to w IV kwartale wartość sprzedaży rosła pomimo upadłości jednego z największych oraz kilku mniejszych hurtowników. Upadłości te miały jednak ujemny wpływ na wyniki producentów AGD.


Czego spodziewać się w najbliższej przyszłości? Mniejsza sezonowość czy już stagnacja?

- Pierwsze sygnały z rynku mówią o mniejszej w stosunku do oczekiwań sprzedaży sprzętu RTV (gł. telewizorów) w decydującym miesiącu – grudniu – mówi Joanna Pająk, dyrektor Zespołu ds. Oceny Ryzyka AGD/RTV w Euler Hermes. – Padają nawet określenia, iż był to bardzo słaby miesiąc (oczywiście w porównaniu do oczekiwań – producenci spodziewali się większych wzrostów sprzedaży niż ok. 10% w porównaniu od miesiąca poprzedniego). Sprzedaż nie spadła więc, ale nie była też na tyle duża, na ile można tego spodziewać się przed świętami oraz dodatkowo olimpiadą – wydaje się, iż po prostu sprzedaż spłaszcza się, nie było aż tak wyraźnego szczytu przedświątecznego. W pewnym stopniu wpływ na to mogło mieć wcześniejsze wymienianie sprzętu przez konsumentów w związku ze zmianą standardu nadawania sygnału telewizyjnego.

fot. mat. prasowe

Średni okres obiegu należności

W grudniu 2013 średnie opóźnienie należności wynosiło 7 dni.


- Warto zwrócić uwagę na to, iż rodzi się pewne zagrożenie problemów w dystrybucji sprzętu RTV i AGD – po wspomnianych upadłościach hurtowni producenci skierowali większą ilość sprzętu do pozostałych podmiotów, aby utrzymać swój poziom sprzedaży – dodaje Joanna Pająk. Większe stany magazynowe (czyli w efekcie też zaangażowanie kapitału własnego hurtowni) wobec mniejszego niż oczekiwany popytu konsumenckiego oznaczać będzie dla niektórych hurtowników problem z płynnością. Branża pociesza się nadciągającymi mistrzostwami świata w piłce nożnej, ale do tego czasu niektórzy hurtownicy mogą nie doczekać, podobnie jak hurtownie upadające w IV kwartale – a więc tak blisko oczekiwanego bonusu rocznego. Dwucyfrowa nierzadko dynamika wzrostu sprzedaży z lat ubiegłych napędzana m.in. zmianami technologicznymi, obecnie niezależnie od koniunktury i nastrojów konsumenckich jest już za nami…

fot. mat. prasowe

Średnia wartość należności/trudnych długów

Trudne długi to 2,4 procenta wszystkich należności.


Przeczytaj także: Reklama AGD w 2011 roku Reklama AGD w 2011 roku

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: rynek sprzętu agd, agd, producenci agd, rtv

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: