Polskie firmy a ekspansja na rynki zagraniczne
2014-02-23 00:33
Przeczytaj także: Polski eksport stabilnie do przodu
PODSUMOWANIE UZYSKANYCH WYNIKÓW
- Skumulowany wzrost przychodów zagranicznych w próbie objętej badaniem wyniósł w latach 2008-2012 aż 88,0% (CAGR 13,5%), podczas gdy przychody osiągane na rynku krajowym wzrosły w tym samym okresie jedynie o 20,2% (CAGR 3,7%). Najbardziej spektakularny wzrost przychodów zagranicznych odnotowany został w roku 2011, kiedy to sprzedaż poza granicami Polski wzrosła aż o 32,6%.
- Przychody są istotnym elementem W próbie objętej badaniem połowa przedsiębiorstw osiągała co najmniej 18,8% swych przychodów na rynkach zagranicznych (średnia arytmetyczna udziału przychodów zagranicznych w całej próbie wynosiła 25,4%).
- Jedynie 23% spółek uzyskało w 2012 roku przychody ze sprzedaży wyłącznie na terenie Polski lub udział przychodów związanych z rynkami zagranicznymi nie przekraczał 1%. Z drugiej strony, w przypadku aż 19% firm większość przychodów ze sprzedaży osiągnięta została poza granicami naszego kraju.
- Wśród 121 przedsiębiorstw objętych badaniem, aż 116 prowadziło działalność w formie grup kapitałowych, z czego 75 posiadało zagraniczne spółki zależne, a w przypadku 70 grup kapitałowych były to zagraniczne spółki zależne prowadzące działalność operacyjną zgodną z profilem jednostki dominującej.
- 21% zagranicznych jednostek zależnych związanych z polskimi grupami kapitałowymi stanowiły podmioty specjalnego przeznaczenia, nieprowadzące działalności gospodarczej bądź powołane w celu zarządzania wartościami niematerialnymi i prawnymi (znaki towarowe, licencje).
- Grup kapitałowe posiadające zagraniczne spółki zależne notują wyraźnie wyższy udział sprzedaży zagranicznej (połowa firm należących do tej kohorty osiąga co najmniej 31,9% przychodów poza granicami Polski; średnia arytmetyczna 34,5%) ,niż firmy, które posiadają jednostki zależne wyłącznie na terenie Polski (połowa firm osiąga mniej niż 2,8% swych przychodów na rynkach międzynarodowych; średnia arytmetyczna 11,9%,). Im większa liczba krajów, w których obecna jest dana grupa kapitałowa, tym większy udział sprzedaży zagranicznej (w grupie przedsiębiorstw posiadających spółki zależne w co najmniej 5 krajach mediana wynosiła 46,4%, a średnia arytmetyczna 48,1%,).
- Polskie grupy kapitałowe najczęściej posiadają spółki zależne w krajach ościennych (5 najczęściej wybieranych kierunków to Niemcy, Rosja, Ukraina, Czechy, Słowacja) lub państwach Europy Środkowo-Wschodniej posiadających relatywnie duży rynek wewnętrzny (Rumunia, Węgry). Stawkę 11 krajów, w których zainwestowało najwięcej rodzimych grup kapitałowych, uzupełniają Litwa, Wielka Brytania, Chiny oraz Austria.
-
Największy udział przychodów zagranicznych (około 40%) notują przedsiębiorstwa z sektora produkcyjnego (włączając IT) niezależnie od stopnia zaawansowania i złożoności oferowanych
przez siebie produktów. Po drugiej stronie skali znajdują się firmy z branży telekomunikacyjnej, medialnej i energetycznej oraz przedsiębiorstwa handlowe, osiągające przeszło 90% swych przychodów na terenie Polski.
Informacje o badaniu
Próbę badawczą stanowiły największe polskie przedsiębiorstwa - do badania zaklasyfikowano przedsiębiorstwa umieszczone na liście 500 największych polskich firm publikowanej corocznie przez tygodnik „Polityka”. Spośród 500 firm, które zarejestrowały w 2012 roku najwyższe przychody ze sprzedaży, zidentyfikowaliśmy 121 podmiotów notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Podstawowym źródłem informacji były raporty okresowe (roczne) udostępnione przez spółki publiczne. W okresie od września do grudnia 2013 roku poddano analizie 575 rocznych sprawozdań finansowych za lata 2008 - 2012 opublikowanych przez największe firmy notowane obecnie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)