Handel w Polsce 2004
2005-08-12 10:18
Przeczytaj także: BLIX AWARDS 2024: oto sklepy z najlepszą ofertą zdrowej żywności
Badania miały na celu dostarczenie specyficznej, odpowiadającej potrzebom Urzędu, wiedzy. Chodziło przede wszystkim o dane niezbędne w postępowaniach związanych z oceną zgłaszanych Urzędowi fuzji i przejęć w tym sektorze oraz o wiedzę pozwalającą na ocenę, czy istnieją podstawy do administracyjnej interwencji w przypadkach naruszania prawa konkurencji przez operatorów sieci handlowych. Nie mniej istotnym celem badania była weryfikacja niektórych sygnałów o niepokojących zakłóceniach konkurencji na tym rynku, płynących zwłaszcza od dostawców sieci handlowych.W ramach badania Urząd rozesłał do 263 podmiotów (43 operatorów sieci handlowych, 100 jednostek handlowych funkcjonujących w sieciach handlowych i 120 dostawców sieci handlowych) ankiety opracowane przez zespół badawczy AE. Odesłane ankiety, po ich zakodowaniu w sposób uniemożliwiający identyfikację badanych przedsiębiorców oraz wyłączeniu informacji mogących stanowić ich tajemnicę, udostępniono zespołowi badawczemu Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, dla ich statystycznej analizy i sporządzenia raportu. W wyniku tak określonej współpracy powstały dwa raporty – podstawowy, sporządzony przez ten zespół oraz uzupełniający, wykonany przez UOKiK, zawierający analizę danych temu zespołowi nieujawnionych.
Poniżej zamieszczamy do ściągnięcia ważniejsze ustalenia badań, z podziałem na wyróżnione w nich obszary badawcze: koncentracja w handlu wielkopowierzchniowym, narzędzia konkurencji operatorów sieci handlowych oraz relacje sieci handlowych z dostawcami.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl