Koniunktura przemysłowa II 2014
2014-02-24 12:34
Przeczytaj także: Koniunktura przemysłowa I 2014
4. Handel detalicznyOgólny klimat koniunktury w handlu detalicznym kształtuje się w lutym na poziomie minus 3 (w styczniu minus 6). Poprawę koniunktury sygnalizuje 15% badanych przedsiębiorstw, pogorszenie 18% (przed miesiącem odpowiednio 14% i 20%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.
fot. mat. prasowe
Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym
Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym kształtuje się w lutym na poziomie minus 3 (w styczniu minus 6). Poprawę koniunktury sygnalizuje 15% badanych przedsiębiorstw, pogorszenie 18% (przed miesiącem odpowiednio 14% i 20%).
Prognozy sprzedaży oraz sytuacji finansowej są mniej negatywne od zgłaszanych przed miesiącem, przy bardziej niekorzystnych od sygnalizowanych w styczniu diagnozach w tym zakresie. Utrzymuje się nadmierny poziom zapasów towarów. Przedsiębiorcy planują mniejsze niż przewidywano przed miesiącem ograniczanie zamówień towarów u dostawców. W najbliższych trzech miesiącach może utrzymać się skala zmniejszania zatrudnienia zapowiadana w styczniu. Wzrost bieżących cen towarów jest nieco szybszy niż w styczniu, w najbliższych trzech miesiącach może być zbliżony do oczekiwanego miesiąc wcześniej.
fot. mat. prasowe
Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym wg klas wielkości
W poszczególnych klasach wielkości i branżach handlowych oceny koniunktury są zróżnicowane. W podziale na klasy wielkości negatywnie koniunkturę oceniają jednostki o liczbie pracujących do 249 osób, natomiast pozytywnie – podmioty duże (o liczbie pracujących 250 i więcej osób).
W poszczególnych klasach wielkości i branżach handlowych oceny koniunktury są zróżnicowane. W podziale na klasy wielkości negatywnie koniunkturę oceniają jednostki o liczbie pracujących do 249 osób, natomiast pozytywnie – podmioty duże (o liczbie pracujących 250 i więcej osób). W podziale na branże tylko przedstawiciele branży włókno, odzież, obuwie oceniają koniunkturę nieznacznie pozytywnie (plus 2 – wzrost o 1 p. proc.). Jednostki z pozostałych prezentowanych branż zgłaszają mniej pesymistyczne niż przed miesiącem oceny w tym zakresie: artykuły gospodarstwa domowego ogółem (minus 12 – wzrost o 4 p. proc.), żywność (minus 10 – wzrost o 1 p. proc.) oraz pojazdy samochodowe (minus 1 – wzrost o 4 p. proc.).
fot. mat. prasowe
Ogólny klimat koniunktury według branż
W podziale na branże tylko przedstawiciele branży włókno, odzież, obuwie oceniają koniunkturę nieznacznie pozytywnie (plus 2 – wzrost o 1 p. proc.).
W podziale na klasy wielkości negatywne oceny i przewidywania dotyczące sytuacji gospodarczej zgłaszają jednostki o liczbie pracujących do 249 osób. Podmioty duże (o liczbie pracujących 250 i więcej osób) formułują optymistyczne diagnozy i prognozy w tym zakresie.
Spadek bieżącej i przyszłej sprzedaży sygnalizują przedsiębiorstwa o liczbie pracujących do 249 osób. Podmioty duże (o liczbie pracujących 250 i więcej osób) formułują optymistyczne diagnozy i prognozy w tym zakresie.
Niekorzystne diagnozy i prognozy sytuacji finansowej formułują przedsiębiorstwa o liczbie pracujących do 249 osób. Pozytywne przewidywania w tym zakresie zgłaszają jedynie jednostki duże (o liczbie pracujących 250 i więcej osób), ich oceny bieżące wskazują, że sytuacja finansowa nie ulega zmianie.
Przedstawiciele wszystkich klas wielkości sygnalizują wzrost bieżących i przyszłych cen towarów, zwłaszcza jednostki duże (o liczbie pracujących 250 i więcej osób).
Przedsiębiorstwa ze wszystkich klas wielkości sygnalizują nadmiar zapasów towarów, w szczególności jednostki średnie (o liczbie pracujących od 50 do 249 osób).
Spadek zatrudnienia w najbliższych trzech miesiącach zapowiadany jest przez przedstawicieli wszystkich klas wielkości, zwłaszcza przez jednostki małe (o liczbie pracujących od 10 do 49 osób).
Spośród badanych jednostek, w lutym 3,8% podmiotów nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności (5,2% przed rokiem). Największe trudności napotykane przez przedsiębiorców zgłaszających występowanie barier związane są z kosztami zatrudnienia (barierę tę sygnalizuje w lutym bieżącego i zeszłego roku 59% przedsiębiorstw) oraz konkurencją na rynku (57% w lutym br., 59% przed rokiem). W ujęciu rocznym w największym stopniu spadło znaczenie bariery związanej z niepewnością ogólnej sytuacji gospodarczej (z 42% do 36%).
5. Usługi
W lutym wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa kształtuje się na poziomie 0 (przed miesiącem minus 2). Poprawę i pogorszenie koniunktury odnotowuje po 15% badanych firm (w styczniu odpowiednio 15% i 17%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Poprawa ocen koniunktury może być związana z optymistycznymi (po raz pierwszy od października ubiegłego roku) prognozami popytu i sprzedaży oraz mniej pesymistycznymi przewidywaniami dotyczącymi sytuacji finansowej. Dyrektorzy jednostek nadal odnotowują spadek bieżącej sprzedaży; również popyt i sytuacja finansowa oceniane są niekorzystnie, podobnie jak w styczniu. Sygnalizowany jest spadek bieżących i przyszłych cen usług. W tej grupie firm planowane są niewielkie redukcje zatrudnienia, zbliżone do zapowiadanych w styczniu.
fot. mat. prasowe
Ogólny klimat koniunktury w usługach
W lutym wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa kształtuje się na poziomie 0 (przed miesiącem minus 2).
![Koniunktura gospodarcza w III 2025 [© Freepik] Koniunktura gospodarcza w III 2025](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-gospodarcza/Koniunktura-gospodarcza-w-III-2025-265552-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)