Koniunktura konsumencka II 2014
2014-02-24 12:46
Koniunktura konsumencka II 2014 © Africa Studio - Fotolia.com
W lutym 2014 r., bieżące nastroje konsumenckie pozostały na podobnym poziomie jak w ubiegłym miesiącu, natomiast poprawiły się w odniesieniu do oczekiwań co do przyszłości - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I 2014
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się na poziomie -20,1 (wzrost o 0,1 p. proc.).Pogorszyły się oceny dotyczące obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i dokonywania ważnych zakupów (spadki odpowiednio o 1,9; 1,1 i 0,7 p. proc). W przeciwnym kierunku oddziaływała poprawa ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost odpowiednio o 2,4 i 2,0 p. proc.).
W porównaniu do lutego 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 8,8 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,5 p. proc. i ukształtował się na poziomie –24,2.
Na wzrost wartości wskaźnika wpływ miała znaczna poprawa ocen dotyczących przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 3,8 p. proc.) oraz ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 2,0 p. proc.) i przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 1,1 p. proc.). Pogorszyła się natomiast ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 1,1 p. proc.).
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe wg lat
W lutym br. WWUK osiągnął wartość wyższą o 13,3 p. proc., niż w analogicznym miesiącu 2013 r.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)