Polski eksport stabilnie do przodu
2014-02-27 12:43
Przeczytaj także: Polskie firmy a ekspansja na rynki zagraniczne
KOMENTARZE
Waldemar Łaski, prezes Famuru
– Wsparcie ze strony państwa było bardzo istotne, bo nasi konkurenci przychodzą do naszych kontrahentów nie tylko ze swoimi produktami, ale i państwowym wsparciem.
W ostatnich latach sporo się pod tym względem poprawiło. Nareszcie poczuliśmy, że mamy takie same warunki jak nasi konkurenci.
Nie oczekujmy, że wszyscy biznesmeni uczestniczący w rządowej czy prezydenckiej delegacji zdobędą intratne kontrakty. Każda taka wizyta jest jednak bardzo ważna, bo to po pierwsze dla uczestniczących w niej firm znakomita forma promocji, ponadto daje tym firmom prestiż na danym rynku, a to bardzo ważne.
Katarzyna Kacperczyk, wiceminister spraw zagranicznych
– Różne formy wsparcia dla ekspansji zagranicznej polskich firm powoli łączą się w spójną całość, w program wspierania eksportu. Nad niektórymi elementami, jak model wsparcia finansowego musimy jeszcze popracować, ale – i to jest także zdanie przedsiębiorców – nasza dyplomacja ekonomiczna funkcjonuje coraz sprawniej
i skuteczniej.
Wzmocniliśmy współpracę z organizacjami samorządu gospodarczego i słuchamy uważnie co przedsiębiorcy mają do powiedzenia. Prowadzimy konsultacje, organizujemy spotkania przedstawicieli biznesu z ambasadorami i staramy się dostosować nasze działania do potrzeb i oczekiwań przedsiębiorców.
Jarosław Bełdowski, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego
– Nie jestem przekonany, czy państwo powinno decydować, które branże są najbardziej perspektywiczne i które zasługują na wsparcie przy ekspansji zagranicznej. Często przywołuje się przykład Korei Południowej, która postawiła na wsparcie dla kilku branż – m.in. motoryzacji i elektroniki – i dziś w tych dziedzinach odnosi sukcesy. Ale podając ten przykład obracamy się trochę w sferze mitów, bo zapominamy i nie bierzemy uwagę kosztów tego wsparcia. Rząd kilkakrotnie ratował tam potężnymi zastrzykami finansowymi działające w tych branżach koncerny. Dajmy zatem szanse wszystkim eksporterom, nie preferując żadnej firmy czy branży.
MOCNE I SŁABE STRONY POLSKIEGO EKSPORTU
Z danych Eurostatu wynika, że w 2012 r. Polska wysłała poza UE jedynie 23,2 proc. swojej sprzedaży zagranicznej. To jeden z najniższych odsetków w całej Unii.
Aż 75 proc. polskich towarów trafia do krajów UE, w tym połowa – do strefy euro. W roku 2013 eksport do Niemiec wzrósł o 4 proc., ale do innych krajów unijnych – tylko 1 proc. Sprzedaż do bogatych krajów zachodniej Europy właściwie stanęła w miejscu. Dynamika eksportu do strefy euro wyniosła tylko 2,5 proc. r/r.
W polskim eksporcie dominuje 30 kategorii produktowych (40 proc. eksportu). Konkurujemy relacją cena-jakość, ale nie innowacyjnością/oryginalnością produktów. Z grupy hi-tech pochodzi 4-6 proc. eksportowanych produktów. Ergo – polski eksport nie napędza nowoczesnej gospodarki.
Polscy eksporterzy powoli, ale systematycznie rozszerzają sprzedaż na nowe, dotychczas nieeksplorowane rynki zbytu. Eksport do krajów z kategorii „rozwijające się” wzrósł
w roku 2012 o 17,6 proc.
KOMENTARZE
Herbert Wirth, prezes KGHM
– Wydawałoby się, że reprezentanci tzw. starych sektorów przemysłu, które nie cieszą się mianem innowacyjnych nie mają zbyt wielkich szans w globalnej konkurencji. A jednak okazuje się, że i tradycyjne branże mają coś do powiedzenia i Polska ma ogromny potencjał tkwiący w tych tradycyjnych sektorach przemysłu. Jest tylko pytanie, jak najlepiej wykorzystać ten potencjał. Globalizacja jest wyzwaniem dla polskich firm.
Brak polskiej marki i brak marki polskich produktów. Tylko 3 z 1000 polskich firm ma marki zarejestrowane za granicą (w Niemczech 53/1000).
![Erasmus i inni, czyli jak wejść z biznesem na rynek zagraniczny? [© pixabay.com] Erasmus i inni, czyli jak wejść z biznesem na rynek zagraniczny?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/sektor-MSP/Erasmus-i-inni-czyli-jak-wejsc-z-biznesem-na-rynek-zagraniczny-257375-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)