Crowdfunding – innowacyjny sposób finansowania projektów
2014-03-04 00:34
Najbardziej znanymi platformami crowdfundingowymi są Kickstarter oraz IndieGoGo © tashatuvango - Fotolia.com
Przeczytaj także: Crowdfunding - jakie zmiany po 10 listopada 2023 roku?
Najbardziej znanymi platformami crowdfundingowymi są Kickstarter oraz IndieGoGo. Za ich pomocą udało się sfinansować wiele projektów. Aktywny udział we wspieraniu różnorodnych pomysłów mieli również polscy internauci. Dziś mogą oni wykorzystywać także potencjał drzemiący w polskich serwisach tego typu. Najwcześniej powstał portal PolakPotrafi.pl. Funkcjonuje on od 2011 roku i umożliwia pozyskanie dofinansowania na realizację ciekawych pomysłów i projektów z zakresu wielu dziedzin. Biznes, sztuka, film, fotografia, edukacja, technologia, moda, design to zaledwie jedne z przykładowych obszarów. W późniejszym okresie powstały kolejne serwisy – Megatotal.pl, GoBeez.net, Beesfund.com, SiePomaga.pl.Crowdfunding – szansa na sukces
Crowdfunding jest formą finansowania różnorodnych projektów przez społeczności internautów. (ang. crowd – tłum.). W praktyce wygląda to tak, że aby móc spełnić swoje marzenia i zrealizować dany projekt, należy przedstawić pomysł na platformie crowdfundingowej. Jeżeli spotka się on z zainteresowaniem internautów, wówczas istnieje szansa, że podejmą oni decyzję o przekazaniu określonych kwot pieniędzy dla pomysłodawcy, który dzięki temu będzie mógł rozpocząć lub dokończyć realizację rozpoczętego projektu. Serwisy crowdfundingowe są zorientowane na przedsięwzięcia z różnorodnych obszarów. Upublicznia się na nich m.in. projekty z dziedziny kultury, nauki, czy też biznesu. Istnieją serwisy, które mają konkretnie sprecyzowany profil. Przykładem może być tu np. Megatotal.pl pomagający uzyskać dofinansowanie do projektów z zakresu muzyki. Natomiast SiePomaga.pl ukierunkowany jest na działania charytatywne.
Jak wygląda kampania crowdfundingowa
Projekt zgłaszany na platformie musi spełniać określone wytyczne, które są zgodne z regulaminem serwisu. Pomysłodawca przedstawia cel, kwotę potrzebną na realizację projektu oraz, jeżeli jest to możliwe, próbkę przyszłego przedsięwzięcia. Kampania trwa zazwyczaj 30 dni. W tym czasie zbierane są fundusze, które pochodzą od wpłat internautów zainteresowanych danym pomysłem. Mogą to być dobrowolne stawki lub precyzyjnie określone przez twórcę projektu. Gdy dofinansowanie zostanie pozyskane, pomysłodawca przystępuje do realizacji wytyczonych celów. Jaką korzyść mają z tego darczyńcy? Pierwszym wariantem jest przedsprzedaż. Darczyńca może pozyskać w ten sposób np. wejściówkę na imprezę, płytę lub książkę. Druga możliwość uwzględnia zdobycie części udziałów od danego przedsięwzięcia. Trzecia opcja dotyczy akcji charytatywnych. Nie można tutaj mówić o realnym zysku, jednak osoby wspierające taką inicjatywę mogą liczyć na to, że zostaną oni wymienieni jako darczyńcy (firmy sponsorujące charytatywne kampanie crowdfundingowe mają dzięki temu możliwość pozytywnego kreowania wizerunku marki). Ostatni, czwarty model łączy opcję przedsprzedażową z udziałową.
Oczywiście nie każda kampania kończy się pomyślnie. Wówczas zgromadzone pieniądze wracają do swoich właścicieli. Administratorzy serwisów pilnują, aby wszelkie działania crowdfundingowe oraz transakcje były w pełni uczciwe. Zajmuje się tym również Polskie Towarzystwo Crowdfundingu.
fot. tashatuvango - Fotolia.com
Najbardziej znanymi platformami crowdfundingowymi są Kickstarter oraz IndieGoGo
Bezpieczeństwo działań crowdfundingowych w Polsce
Za optymalne warunki funkcjonowania i rozwój crowdfundingu w naszym kraju odpowiada Polskie Towarzystwo Crowdfundingu. Kluczowym aspektem są tu przede wszystkim regulacje prawne. Nie można klasyfikować finansowania społecznościowego jako zbiórki publicznej, gdyż takie podejście wiąże się z występowaniem pewnych nieścisłości legislacyjnych. Członkowie Towarzystwa zajmują się ich eliminacją. Ponadto, kształtują oni przyjazny model prawny oraz prowadzą działania w zakresie uświadamiania w dziedzinie crowdfundingu.
Crowdfunding szansą dla młodych przedsiębiorców
Platformy crowdfundingowe wspierają zazwyczaj jednorazowe, małe projekty. Pozyskane dofinansowanie może być również potraktowane jako start up dla małych firm. Istnieje jednak jeden warunek. Pomysł młodego przedsiębiorcy powinien cechować się innowacyjnością i być przydatny społeczności. Zgłaszany projekt biznesowy bezwzględnie musi być zgodny ze statutem serwisu crowdfuningowego, a darczyńcy powinni mieć z niego realne korzyści.
Finansowanie społecznościowe rodzi wiele pytań. Czy polska gospodarka jest gotowa na taką formę innowacji? Co z nieścisłościami legislacyjnymi – czy zostaną one skutecznie wyeliminowane? Czy ten sposób pozyskiwania funduszy odniesie w Polsce sukces – stanie się chwilowym trendem, czy może zagości na stałe? Losy finansowania społecznego leżą w rękach społeczności internetowych. To my sami zdecydujemy o tym, jak będzie to funkcjonowało na polskim gruncie. Coraz więcej polskich projektów udaje się sfinansować za pomocą platform crowdfundingowych. Jednym z przykładów może być aktywny udział internautów w zbiórce pieniędzy dla Mariana Wantoły. Znany polski rysownik pozyskał 11 tys. dolarów i tym samym mógł rozpocząć życie w godnych warunkach.
oprac. : Grupa TENSE
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)