Reklamy "śmieciowej żywności": KRRiT chce wyjaśnień od telewizji
2014-03-04 22:25
![Reklamy "śmieciowej żywności": KRRiT chce wyjaśnień od telewizji [© goce risteski - Fotolia.com] Reklamy "śmieciowej żywności": KRRiT chce wyjaśnień od telewizji](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/reklama/Reklamy-smieciowej-zywnosci-KRRiT-chce-wyjasnien-od-telewizji-133501-200x133crop.jpg)
Śmieciowe jedzenie © goce risteski - Fotolia.com
Przeczytaj także: Reklamy telewizyjne już nie ryczą
W lipcu i wrześniu ubiegłego KRRiT przeprowadziła monitoring programów dla dzieci: MiniMini+, TeleTOON+, Nickelodeon i programów uniwersalnych: TVP1, TVP2, TV Polonia, Polsat, TV4, TV Puls, pod kątem reklam produktów spożywczych i napojów zawierających w swym składzie duże ilości tłuszczu, soli i cukru. We wszystkich skontrolowanych programach były emitowane reklamy słodyczy (cukierków, ciastek, batonów, przekąsek), oraz napojów energetyzujących, napojów gazowanych i żywności typu „fast food”.Występowanie 75-90 proc. przypadków chorób sercowo-naczyniowych jest zależne od występującej nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, palenia papierosów, braku aktywności fizycznej czy otyłości. Występowanie tych czynników ryzyka wiąże się nierozerwalnie z niezdrowym stylem życia i to od najwcześniejszych lat, w tym szczególnie nieprawidłowymi zachowaniami żywieniowymi kształtowanymi w okresie dzieciństwa.
Ponieważ artykuł 16b ust 3a ustawy o radiofonii i telewizji mówi, że audycjom dla dzieci nie powinny towarzyszyć przekazy handlowe dotyczące artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana, to KRRiT uznała, że prawo zostało naruszone. W ekspertyzie zleconej przez KRRiT napisano wprost, że "Zagrożeniem utrudniającym prawidłowe kształtowanie zachowań żywieniowych dzieci i młodzieży jest promowanie żywności typu fast food,napojów energetyzujących, prezentowanych jako produkty niezbędne, aby być „energetycznym” i zdolnym do wszelkich wysiłków, również związanych z nauką, napojów gazowanych, które jako jedyne ugaszą pragnienie, czy batoników, które pozwolą „zdobywać góry”.
Na "dywanik" do złożenia wyjaśnień wezwane zostały Telewizja Polska, Polsat, TV Puls, nc+ oraz Viacom International Media Networks.
![Reklamy słodyczy znikną z programów dla dzieci [© Marius Graf - Fotolia.com] Reklamy słodyczy znikną z programów dla dzieci](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/telewizja/Reklamy-slodyczy-znikna-z-programow-dla-dzieci-145658-150x100crop.jpg)
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)