Dokształcanie po polsku
2005-08-19 00:07
Przeczytaj także: Kształcenie ustawiczne
Wyniki sondażu wskazują, że wśród respondentów deklarujących potrzebę podnoszenia kwalifikacji, największym zainteresowaniem cieszą się języki obce (60%) oraz obsługa komputera (46%), czyli rzeczy, których znajomość traktowana jest jako atrybut człowieka współczesnego. Nauką języków obcych najbardziej zainteresowani są ludzie młodzi (66% wskazań w grupie 25-29 lat) oraz osoby pracujące zawodowo (65%), oraz mieszkający w miastach liczących powyżej 200 tys. mieszkańców (66%). Uwagę zwraca fakt, że identyczny odsetek respondentów (66%) deklarujących zainteresowanie nauką języków obcych, stanowią mieszkańcy wsi. Najrzadziej taką potrzebę deklarowali mieszkańcy średnich miast – 48% wskazań.Z sondażu wynika, iż potrzeba nauki obsługi komputera jest związana przede wszystkim z wiekiem respondentów. Wskazywało na nią odpowiednio 49% badanych z grupy 15-19 lat i 39% trzydziestolatków. Ale, co ciekawe, najbardziej zainteresowane tą umiejętnością są osoby z grupy wiekowej 40-58 lat - aż 58% wskazań.
Mniejszym zainteresowaniem ankietowanych cieszą się takie umiejętności, jak: lepsza organizacja swojej pracy (30%), radzenie sobie ze stresem (30%), oraz komunikowanie się z innymi (30%). Najrzadziej zaś wskazywano takie umiejętności, jak kierowanie ludźmi (21%) i ocenianie ich (14%).
Jak wynika z sondażu, potrzeba podnoszenia własnych kwalifikacji wśród Polaków wzrasta wraz z ich pozycją zawodową. Największą chęć samokształcenia przejawiają osoby określające się jako inteligencja (77%), osoby prowadzące własną działalność gospodarczą (72%) oraz pracownicy umysłowi (63%). Także wiek ma istotne znaczenie dla aspiracji związanych ze zdobywaniem nowych kwalifikacji. O ile wykazuje je aż 75% osób w wieku do lat 24, to wśród osób po 50 roku życia kwalifikacje swoje chciałoby podnosić zaledwie 12%.
Spośród osób deklarujących potrzebę samodoskonalenia, prawie połowa (46%) jako główny powód wskazała potrzebę lepszego wykonywania dotychczasowej pracy oraz chęć znalezienia pracy (43%). Okazuje się także, że dość powszechną motywacją do uzupełnienia swojej wiedzy jest potrzeba poszerzania własnych horyzontów (40%). Rzadziej (30%) przyczyną, dla której staramy się dokształcić jest chęć zmiany dotychczasowej pracy.
Jeśli spojrzymy na wyniki sondażu pod kątem miejsca pracy respondenta, to okazuje się najbardziej chcą się dokształcać pracownicy z instytucji sfery budżetowej (69%). Nieco rzadziej widzą taką potrzebę pracownicy przedsiębiorstw prywatnych (55%). Relatywnie najsłabiej wypadają pod tym względem pracownicy przedsiębiorstw państwowych (46%).
Zwraca także uwagę fakt, iż odsetek deklarujących chęć samodoskonalenia jest identyczny wśród mężczyzn i kobiet i wynosi w obu przypadkach 44%.
oprac. : Stefan Czerniecki / eGospodarka.pl