eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyDokształcanie po polsku

Dokształcanie po polsku

2005-08-19 00:07

Niemal połowa (44%) spośród ankietowanych przez Ipsos Polaków chce się dokształcać. Jakich umiejętności najbardziej nam brakuje? Dlaczego chcemy podnosić swoje kwalifikacje? Komu potrzebne są wyższe kwalifikacje? Na tego rodzaju pytania próbowali znaleźć odpowiedź eksperci z Ipsos.

Przeczytaj także: Kształcenie ustawiczne

Wyniki sondażu wskazują, że wśród respondentów deklarujących potrzebę podnoszenia kwalifikacji, największym zainteresowaniem cieszą się języki obce (60%) oraz obsługa komputera (46%), czyli rzeczy, których znajomość traktowana jest jako atrybut człowieka współczesnego. Nauką języków obcych najbardziej zainteresowani są ludzie młodzi (66% wskazań w grupie 25-29 lat) oraz osoby pracujące zawodowo (65%), oraz mieszkający w miastach liczących powyżej 200 tys. mieszkańców (66%). Uwagę zwraca fakt, że identyczny odsetek respondentów (66%) deklarujących zainteresowanie nauką języków obcych, stanowią mieszkańcy wsi. Najrzadziej taką potrzebę deklarowali mieszkańcy średnich miast – 48% wskazań.

Z sondażu wynika, iż potrzeba nauki obsługi komputera jest związana przede wszystkim z wiekiem respondentów. Wskazywało na nią odpowiednio 49% badanych z grupy 15-19 lat i 39% trzydziestolatków. Ale, co ciekawe, najbardziej zainteresowane tą umiejętnością są osoby z grupy wiekowej 40-58 lat - aż 58% wskazań.

Mniejszym zainteresowaniem ankietowanych cieszą się takie umiejętności, jak: lepsza organizacja swojej pracy (30%), radzenie sobie ze stresem (30%), oraz komunikowanie się z innymi (30%). Najrzadziej zaś wskazywano takie umiejętności, jak kierowanie ludźmi (21%) i ocenianie ich (14%).

Jak wynika z sondażu, potrzeba podnoszenia własnych kwalifikacji wśród Polaków wzrasta wraz z ich pozycją zawodową. Największą chęć samokształcenia przejawiają osoby określające się jako inteligencja (77%), osoby prowadzące własną działalność gospodarczą (72%) oraz pracownicy umysłowi (63%). Także wiek ma istotne znaczenie dla aspiracji związanych ze zdobywaniem nowych kwalifikacji. O ile wykazuje je aż 75% osób w wieku do lat 24, to wśród osób po 50 roku życia kwalifikacje swoje chciałoby podnosić zaledwie 12%.

Spośród osób deklarujących potrzebę samodoskonalenia, prawie połowa (46%) jako główny powód wskazała potrzebę lepszego wykonywania dotychczasowej pracy oraz chęć znalezienia pracy (43%). Okazuje się także, że dość powszechną motywacją do uzupełnienia swojej wiedzy jest potrzeba poszerzania własnych horyzontów (40%). Rzadziej (30%) przyczyną, dla której staramy się dokształcić jest chęć zmiany dotychczasowej pracy.

Jeśli spojrzymy na wyniki sondażu pod kątem miejsca pracy respondenta, to okazuje się najbardziej chcą się dokształcać pracownicy z instytucji sfery budżetowej (69%). Nieco rzadziej widzą taką potrzebę pracownicy przedsiębiorstw prywatnych (55%). Relatywnie najsłabiej wypadają pod tym względem pracownicy przedsiębiorstw państwowych (46%).
Zwraca także uwagę fakt, iż odsetek deklarujących chęć samodoskonalenia jest identyczny wśród mężczyzn i kobiet i wynosi w obu przypadkach 44%.

oprac. : Stefan Czerniecki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: