Jakie kolory wybierają sklepy internetowe?
2014-03-10 10:41
Przeczytaj także: Co nakręca e-commerce 2014?
Niespodzianki w poszczególnych branżach...
… porównywarka cen idealo zaobserwowała przede wszystkim w sklepach oferujących asortyment motoryzacyjny oraz modę. Choć są to branże, które intuicyjnie utożsamiane są przez użytkowników jako skierowane do mężczyzn lub kobiet, w przypadku zbadanych przez idealo sklepów internetowych trudno doszukiwać się elementów kolorystycznych, które miałyby wskazywać na specyficzne dla danej płci warianty kolorystyczne. I tak oto różowe lub fioletowe akcenty, choć występujące w polskich butikach internetowych, wbrew oczekiwaniom nie stanowią w Polsce ani w ogólnoeuropejskiej średniej wyraźnej większości. We wszystkich europejskich sklepach można zaobserwować tu skłonność do większego stonowania. Pamiętając o tym, że w handlu odzieżą koncentracja sprzedawców – w większym stopniu niż w innych branżach – skupiona jest na wizualnym przedstawieniu produktów, niż na ich funkcjonalności lub technicznych właściwościach, barwny web design mógłby niepotrzebnie odwracać uwagę potencjalnych klientów.
W przeciwieństwie do butików odważne podejście w wyborze kolorów zdaje się determinować kształt kojarzonego raczej z męskością świata motoryzacji. We wszystkich zbadanych przez porównywarkę cen idealo sklepach z tej branży zaobserwować można zaskakująco dużą różnorodność kolorów. Polskie sklepy oferujące produkty motoryzacyjne prezentują się tylko niewiele mniej barwnie niż sklepy z zabawkami, podczas gdy w Niemczech są bardziej kolorowe niż strony sprzedawców asortymentu dla dzieci, po którym oczekiwano by w tej kwestii absolutnej bezkonkurencyjności.
Odpowiedni kolor to podstawa sukcesu
Ekspertka idealo zna trafne wytłumaczenie także dla oszczędnego korzystania z wyrazistych kolorów takich jak żółty: „Choć żółty jest przede wszystkim kojarzony z dobrym humorem i słońcem, kolor ten wywołuje także niekorzystne asocjacje. W zestawieniu z czernią sygnalizuje on niebezpieczeństwo – tak jak można zaobserwować na przykładzie policyjnych taśm ostrzegawczych. Kolejną wadą wykorzystywania żółtego koloru jest też fakt, że tworzy on niewielki kontrast z bielą”.
Jedno jest pewne: wykorzystanie kolorów w handlu internetowym musi być zawsze dokładnie przemyślane. Kolory w dużym stopniu wpływają na nastrój i biorą aktywny udział w tworzeniu pierwszego wrażenia, jakie wywołuje w swoich klientach sklep internetowy, a jak wiadomo, drugiej szansy na ogół się nie dostaje. Także w handlu stacjonarnym w pierwszej kolejności przekracza się próg sklepu, który już swoim wyglądem zaprasza potencjalnego klienta do środka.
Informacje o badaniu
Jako sklepy internetowe z kategorii asortyment ogólny porównywarka cen idealo określa sklepy oferujące szeroki wachlarz produktów, przez co trudno przyporządkować je do poszczególnych branży. W wyborze 10 najpopularniejszych sklepów z badanych kategorii asortymentu idealo kierowało się ilością kliknięć na strony sklepów na swoich europejskich porównywarkach cen.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)