Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych okiem BCC
2014-03-11 10:34
Przeczytaj także: Nowelizacja prawa zamówień publicznych chroni podwykonawców
W Niemczech określenie wagi poszczególnych kryteriów jest obecnie obligatoryjne. Dodatkowo oferenci poddawani są ekspertyzie, ocenie zdolności finansowej oraz wiarygodności. Przy rozstrzyganiu przetargów niedozwolone jest stosowanie kryteriów nie mających związku z przedmiotem zamówienia. Ponadto istnieją pewne szczególne regulacje które należy wziąć pod uwagę przy rozstrzyganiu zamówień publicznych, przykładowo dopuszczalne jest preferowanie w rozsądnym stopniu małych i średnich przedsiębiorstw, a także przedstawicieli wolnych zawodów.
WIELKA BRYTANIA
W Wielkiej Brytanii, zgodnie z art. 30 regulacji dotyczących udzielania zamówień publicznych w Anglii, Walii i Irlandii Północnej (Public Procurement, England and Wales, Public Procurement Northern Ireland. The Public Contracts Regulations 2006) instytucje zamawiające udzielają zamówień publicznych na podstawie oferty, która jest ofertą najkorzystniejszą ekonomicznie z punktu widzenia instytucji zamawiającej lub na podstawie oferty z najniższą ceną. Kryteria udzielenia zamówienia w przypadku oferty najkorzystniejszej ekonomicznie muszą być związane z przedmiotem zamówienia i mogą obejmować: jakość, cenę, wartość techniczną, charakterystykę estetyczną i funkcjonalną, aspekty środowiskowe, koszty eksploatacji, efektywność kosztową, serwis posprzedażowy, pomoc techniczną, datę i okres dostarczenia oraz czas realizacji/ukończenia zamówienia.
Od 2012 r. wprowadzono kryterium przydatności społecznej, czym zobowiązano lokalne władze samorządowe i instytucje publiczne do uwzględniania społecznych czynników. Należy rozważyć czy zlecenie wykonania zadania publicznego konkretnemu podmiotowi, przyniesie pozytywne skutki dla społeczności i środowiska. Pod uwagę brane są takie czynniki jak tworzenie miejsc pracy dla osób wykluczonych, w tym osób z niepełnosprawnościami, byłych więźniów, osób po leczeniu odwykowym, czy młodocianych bezrobotnych.
Reasumując wymienione przykłady regulacji prawnych w krajach UE należy podkreślić, iż ważniejszym od najniższej ceny jest oferta najkorzystniejsza ekonomicznie, zatem oferta która spełnia wymogi jakościowe, środowiskowe i jest tania w eksploatacji. Pod tym kątem należałoby uregulować polskie przepisy by wyeliminować procedurę związaną z oferowaniem cen rażąco niskich i tym samym spełniających kryterium ceny najniższej.
Poselska propozycja zmian w Pzp zawiera również postulat wprowadzenia obowiązku umieszczania w treści umowy zasad dotyczących zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy w razie zmian niektórych kosztów określonych w przepisach prawa. Wprowadzenie obowiązku uwzględniania w umowach odpowiedniej zmiany wysokości wynagrodzenia w razie zmian: stawki podatku od towarów i usług, wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, wysokości składek na ubezpieczenia społeczne, jest rozwiązaniem prawidłowym.
Warto zauważyć, iż Urząd Zamówień Publicznych zgadza się kierunkowo na stosowanie klauzul waloryzacyjnych w zamówieniach publicznych w zakresie podatku VAT, a negatywnie opiniuje propozycje poselskie dotyczące przewidzenia konieczności automatycznego stosowania tego rodzaju klauzul w ustawie Prawo zamówień publicznych, albowiem jest to materia właściwa dla innych aktów prawa. Zdaniem Business Centre Club, pomimo powierzchownej zgodności stanowisk, odnośnie do konieczności wprowadzenia odpowiednich regulacji również w innych aktach prawnych, zmiana ta powinna znaleźć się także bezpośrednio w ustawie Prawo zamówień publicznych, tj. zgodnie z propozycją wypływającą z projektu poselskiego.
Informacje nt. inwestycji infrastrukturalnych 2007-2013 oraz w ramach perspektywy 2014-2020
I. Sprawozdanie z realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013, przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Podsumowując budowę i modernizację infrastruktury technicznej i społecznej (tzw. CEL nr 3) na realizację celu przeznaczono ok. 40,47 mld EUR (59,5% alokacji NSRO). Wg stanu na koniec 2012 r. podpisano ponad 11,46 tys. umów na kwotę 144,31 mld PLN w części UE, co oznacza, że 87,4% środków przeznaczonych na realizację Celu 3 zostało zakontraktowane. W wyniku czego zgodnie z informacjami na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w latach 2007-2013 r. zbudowano 10 948 km dróg w tym 1355 autostrad i dróg ekspresowych, 1 653 km zbudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)