Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych okiem BCC
2014-03-11 10:34
Przeczytaj także: Nowelizacja prawa zamówień publicznych chroni podwykonawców
Propozycja poselska przewiduje również wprowadzenie obowiązku stosowania innych niż cena kryteriów oceny o fert,o ile zamawiający nie udowodni, że zastosowanie jedynie kryterium ceny, zamiast ceny wraz z kryteriami pozacenowymi, jest rozwiązaniem bardziej efektywnym. Według BCC jest to rozwiązanie bardzo potrzebne. Tymczasem, zdaniem krytycznie nastawionego do zmian Urzędu Zamówień Publicznych, zmiana ta prowadzić może do nieracjonalnego stosowania przez zamawiających innych kryteriów niż cena. Jest to zarzut całkowicie chybiony, szczególnie, że wszelkie nieracjonalne kryteria wyznaczane przez zamawiającego mogą być zaskarżane, a w związku z tym ryzyko, o którym pisze UZP praktycznie nie istnieje.
Poselska propozycja zawiera również postulat wprowadzenia obowiązku umieszczania w treści umowy zasad, dotyczących zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy w razie zmiannie których kosztów określonych w przepisach prawa. Wprowadzenie obowiązku uwzględniania w umowach odpowiedniej zmiany wysokości wynagrodzenia w razie zmian: stawki podatku od towarów i usług, wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, wysokości składek na ubezpieczenia społeczne, jest rozwiązaniem bardzo pożądanym . Warto zauważyć, iż UZP zgadza się na stosowanie klauzul waloryzacyjnych w zamówieniach publicznych w zakresie podatku VAT, a negatywnie opiniuje propozycje poselskie dotyczące przewidzenia konieczności automatycznego stosowania tego rodzaju klauzul w ustawie Pzp, albowiem jest to materia właściwa dla innych aktów prawa. Zdaniem BCC, pomimo powierzchownej zgodności stanowisk, odnośnie konieczności wprowadzenia odpowiednich regulacji również w innych aktach prawnych, zmiana ta powinna znaleźć się także bezpośrednio w ustawie Prawo zamówień publicznych, tj. zgodnie z propozycją wypływającą z projektu poselskiego.
Pozytywnie oceniamy propozycję ustawodawcy, dotyczącą zmiany w zakresie polegania na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, finansowym, ekonomicznym lub osobach trzecich, zdolnych do wykonania zamówienia (26 ust. 2b). Zgodnie z nowelizacją, dysponowanie zasobami musi być realne i możliwe. W związku z powyższym, ustawodawca proponuje solidarną odpowiedzialność udostępniającego zasoby i wykonawcy, z tytułu ich nieudostępnienia –jeśli udostępniający nie byłby w stanie wykazać braku swojej winy. Rozwiązania zmierzające do wyeliminowania przez ustawodawcę tzw. użyczania referencji i potencjału to bardzo dobry postulat. Fikcyjne użyczanie zasobów stanowi aktualnie jeden z poważniejszych problemów postępowań o udzielenie zamówień.
W związku z powyższym, Business Centre Club wyraża pozytywną opinię wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy –Prawo zamówień publicznych. Konieczne jest jedynie doprecyzowanie niektórych rozwiązań, o czym mowa w powyższej opinii. Zdaniem ekspertów proponowane przez Sejm zmiany przyczynią się do usprawnienia procedury zamówień publicznych, a także we właściwy sposób i w korzystnym kierunku zmienią dotychczasowe, złe praktyki wyłaniania wykonawców zamówień publicznych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)