Przestępstwa gospodarcze - raport 2014
2014-03-14 14:02
Jakie straty ponieśli polscy przedsiębiorcy? © nito - Fotolia.com
Dobrze wykształcony mężczyzna, w wieku od 41 do 50 lat, legitymujący się ponad dziesięcioletnim stażem pracy – taka charakterystyka przeciętnego polskiego oszusta wyłania się z raportu „Global Economic Crime Survey 2014”. Najczęściej niedozwolonych czynów dopuszczają się pracownicy niskiego szczebla (połowa wszystkich przestępstw). Z kolei jako sprawców oszustw z zewnątrz firmy respondenci badania wskazują klientów, osoby trzecie niezwiązane bezpośrednio z przedsiębiorstwem oraz dostawców.
Przeczytaj także: Przestępstwa gospodarcze - raport 2011
Ostatnie dwa lata obfitowały w przestępstwa o charakterze gospodarczym – jak czytamy w raporcie, ofiarą oszustów padło w tym czasie niemal 50 procent badanych. 25 procent z nich poniosło stratę w wysokości do 3 milionów złotych, w przypadku 1/5 uszczerbek finansowy sięgał nawet 15 milionów. Coraz bardziej dotkliwe dla biznesu stają się nadużycia dokonane w obszarze zakupów. Dużym kłopotem dla polskich przedsiębiorstw ciągle okazuje się być korupcja.Jak wynika z badania PwC, najczęstszym przestępstwem była kradzież majątku wskazana przez 72% przedsiębiorców, która w porównaniu z badaniem z 2011 roku wzrosła o ponad 11%. Na drugim miejscu znalazły się nadużycia w obszarze zakupów (33% wskazań), a na kolejnych pozycjach zestawienia uplasowała się korupcja i przekupstwo (21%), cyberprzestępczość (19%) oraz manipulacje księgowe (19%).
”Tak dynamiczny wzrost nadużyć gospodarczych w Polsce jest wypadkową kilku przyczyn. Z jednej strony, przedsiębiorcy wyciągnęli wnioski ze spowolnienia gospodarczego i uważniej przyglądają się każdej wydanej złotówce, a co za tym idzie, częściej wykrywają i ujawniają nadużycia. Z drugiej strony, polskie firmy coraz odważniej inwestują na rynkach o wyższym ryzyku nadużyć, co przekłada się na większą skalę zagrożeń widoczną w tegorocznym badaniu” – wyjaśnia Marcin Klimczak, dyrektor w zespole ds. przestępczości gospodarczej w PwC.
Jakie straty ponieśli polscy przedsiębiorcy?
Ponad ¼ przedsiębiorców w Polsce szacuje poniesione straty finansowe pomiędzy 150 a 300 tys. zł. To dwa razy więcej niż na świecie. Jednocześnie aż 19% firm na naszym rynku, czyli niemal o 1/3 więcej niż na świecie, odnotowało straty w wysokości między 3 a 15 mln zł. W porównaniu z wynikami Badania 2011, wielkość strat w Polsce była na porównywalnym poziomie.
Przestępczość gospodarcza oznacza także koszty, których wielkość trudno oszacować, a które w dłuższej perspektywie mogą przełożyć się na straty finansowe. Najbardziej dotkliwa zdaniem firm jest utrata lub naruszenie relacji z interesariuszami. Według badanych najbardziej narażone są: morale pracowników (44% wskazań w Polsce, 31% na świecie), relacje biznesowe (21% wskazań w Polsce, 17% na świecie) i relacje z organami regulacyjnymi (19% wskazań w Polsce, 10% na świecie). W porównaniu z wynikami z lat wcześniejszych w Polsce obecnie rzadziej wskazywano negatywny wpływ na reputacje i markę przedsiębiorstwa.
fot. nito - Fotolia.com
Jakie straty ponieśli polscy przedsiębiorcy?
Kim są sprawcy nadużyć?
Jak wynika z badania PwC, 56% przestępstw popełniły osoby pochodzące z wewnątrz firmy, z czego 50% stanowili przedstawiciele kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla. W najnowszym badaniu jako sprawców nadużyć częściej wymieniano pracowników niższego szczebla (połowa nadużyć wewnętrznych w porównaniu z 31% w 2011 roku). W Polsce przeciętny oszust to:
- mężczyzna,
- z wykształceniem wyższym,
- w wieku od 41 do 50 lat,
- ze stażem pracy powyżej 10 lat.
Jako sprawców nadużyć z zewnątrz organizacji firmy najczęściej wskazywały: klientów (44%), osoby trzecie niezwiązane bezpośrednio z przedsiębiorstwem (28%) oraz dostawców (11%).
fot. mat. prasowe
Najczęstsze przestępstwa gospodarcze
Konsekwencją wobec sprawcy wewnętrznego było najczęściej podjęcie decyzji o zwolnieniu pracownika (75%). Firmy decydowały się także na podjęcie kroków prawnych poprzez: poinformowanie organów ściągania (63%) czy wszczęcie postępowania cywilnego (46%). Szczególną uwagę zwraca fakt, że aż 13% organizacji, które ucierpiały w wyniku nadużyć ze strony sprawcy wewnętrznego nie wyciągnęło wobec niego żadnych konsekwencji, podczas gdy w 2011 r. wszystkie poszkodowane firmy podjęły działania wobec sprawców pochodzących z firmy.
Przestępstwa popełniane przez sprawców z zewnątrz organizacji spotykały się z następującymi konsekwencjami: poinformowanie organów ścigania (67%), zakończenie współpracy z partnerem (44%) oraz wszczęcie postępowania cywilnego (33%).
Przeczytaj także:
Walka z korupcją: pomoże analiza danych
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
korupcja, oszustwa finansowe, przestępstwa gospodarcze, przestępczość gospodarcza, oszustwa
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)