Polska: wydarzenia tygodnia 11/2014
2014-03-15 23:30
Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 10/2014
- Polskie firmy są wciąż mało nowatorskie. Dotyczy to zarówno firm przemysłowych jak i usługowych. Z badań Eurostatu wynika, że tylko 28 procent naszych spółek zakwalifikowało się do grona innowacyjnych. To daje nam przedostatnie miejsce w całej Unii Europejskiej. Gorszy wynik osiągnęła tylko Bułgaria. Średnia dla całej Unii wynosi 52 procent. Zdaniem ekspertów przyczyną niskiej innowacyjności naszych firm jest przede wszystkim nastawienie na przetrwanie a nie na rozwój. Polskie firmy mają też trudności w dostępie do kapitału, który w Polsce jest drogi. Z rankingu Forbes wynika, że najwięcej innowacji w firmach wprowadzanych jest we Francji i Wielkiej Brytanii.
- Według GUS nadwyżka w handlu zagranicznym w styczniu 2014 r. wyniosła 176,4 mln euro. Z pierwszej dziesiątki odbiorców polskich towarów wypadła Ukraina, która jeszcze w grudniu odbierała 2,8 proc. polskiego eksportu.
- Według Eurostat-u produkcja przemysłowa w Polsce w styczniu 2014 r. wzrosła o 6,4 proc. r/r, po wzroście o 4,4 proc. r/r w grudniu.
- Wg GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym wzrosły o 0,7 proc. r/r, oraz o 0,1 proc. m/m. Analitycy Ministerstwa Gospodarki spodziewają się w marcu inflacji na poziomie 0,8 proc. r/r.
- Polska spełniała w styczniu br. dwa z kryteriów konwergencji nominalnej, wymaganych od państw chcących przyjąć euro. W styczniu 2014 r. Polska wypełniała kryterium stabilności cen. Średnie 12-miesięczne tempo wzrostu indeksu HICP wyniosło 0,7% i było niższe o 1,2 pkt proc. od wartości referencyjnej (1,9%). Polska wypełniała kryterium stóp procentowych. Średnia długoterminowa stopa procentowa za ostatnie 12 miesięcy nie uległa zmianie w porównaniu z grudniem 2013 r. (4,0%), a tym samym ukształtowała się o 1,4 pkt proc. poniżej wartości referencyjnej. W związku z nałożoną na Polskę procedurą nadmiernego deficytu nie jest wypełnione kryterium fiskalne. Istnienie nadmiernego deficytu jest obecnie stwierdzone w 17 z 28 państw UE.
- Prezes NBP Marek Belka oświadczył, że nie jest zwolennikiem pośpiechu w przystępowaniu Polski do strefy euro, wskazał też m.in. na konieczność poprawy konkurencyjności naszej gospodarki. Jednak zaznaczył też, że pozostanie poza strefą euro w dłuższej perspektywie skaże nasz kraj na marginalizację.
- Minister pracy i polityki społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz uważa, że spadek stopy bezrobocia poniżej 13 proc. na koniec 2014 roku jest realny. W budżecie na 2014 roku rząd założył, że stopa bezrobocia w grudniu 2014 wyniesie 13,8 proc.
- W drugiej połowie 2014 roku przewidywana jest duża, systemowa nowelizacja ustawy śmieciowej. Nie jest wykluczone on, że gminy nie będą musiały przeprowadzać przetargów na odbiór i zagospodarowanie śmieci.
- OECD zaleciła Polsce lepszy nadzór nad budżetem. Nie jest wykluczone stworzenie specjalnego organu kontrolującego budżet.Według sekretarza generalnego OECD Angela Gurrii w różnych krajach takie instytucje działają pod różnymi postaciami, takimi jak rada fiskalna czy rada budżetowa.
- Weszła w życie ustawa zrównująca zasiłki chorobowe mundurowych i pozostałych ubezpieczonych. Oznacza to, że żołnierze, policjanci, strażacy, pogranicznicy, więziennicy, funkcjonariusze służb specjalnych i BOR dostaną 80 proc. zasiłek, a nie tak jak dotąd 100 proc.
- Wg wyliczeń MF w latach 2020-2029 do budżetu może wpłynąć z tytułu podatku od gazu ziemnego, ropy naftowej i specjalnego podatku węglowodorowego 10-16,1 mld zł. Według MF polski system opodatkowania węglowodorów powinien zachęcić inwestorów.
- Górnictwo węgla kamiennego zamknęło ubiegły rok 430 mln zł zysku. Rok wcześniej zysk przekroczył 1,6 mld zł.
- Są podstawy do twierdzenia, że część krajów Unii Europejskiej w sprawie zagrożenia afrykańskim pomorem świń za plecami Polski doszła do porozumienia z Rosją. Odnotowano już sytuację, kiedy strona Unii Celnej wpuściła transport świń hodowlanych na swoje terytorium (chodzi tu o transport z Austrii).
- KE na początku listopada ub.r. wszczęła szczegółowe postępowanie, bo chce wyjaśnić, czy przyznanie przez rząd dla PLL LOT w sumie ok. 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej jest zgodne z unijnymi regułami. Jeśli KE nie uzna już udzielonej pomocy państwa za dozwoloną, LOT może być zmuszony do jej zwrotu i wówczas firma upadnie.
- Fiat Auto Poland uzyskała w ubiegłym roku ponad 291,3 mln zł zysku. To najlepszy wynik spółki w ostatnich latach, mimo spadku produkcji aut.
- Konsorcjum firm Mostostal Zabrze i Hochtief Polska zrezygnowało z dalszej budowy Stadionu Śląskiego. Negocjacje między zarządem województwa śląskiego i wykonawcą trwały od czerwca 2013 r., ale nie udało się dojść do porozumienia z powodów finansowych.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
NIEMIECKIE SAMOCHODY UŻYWANE WCIĄŻ NAJPOPULARNIEJSZE WŚRÓD POLAKÓW. CORAZ CZĘŚCIEJ KUPOWANE SĄ AUTA NA BENZYNĘ ZAMIAST AUT Z SILNIKAMI DIESLA
Niemieckie samochody cieszą się największą popularnością wśród Polaków. Prym wiodą Volkswagen, Audi i BMW. W ubiegłym roku po raz czwarty z rzędu Volkswagen Golf był najczęściej poszukiwanym modelem wśród aut używanych w serwisie otoMoto.pl. Dla osób szukających samochodów z drugiej ręki wciąż najważniejszym kryterium jest cena. I choć najpopularniejsze są auta w przedziale do 10 tys. zł, to wzrosło zainteresowanie autami droższymi, do 20 tys. zł.
Zestawienie dziesięciu najczęściej poszukiwanych marek aut używanych zdominowały koncerny niemieckie: Volkswagen, Audi i BMW.
– W 2013 roku najpopularniejszym samochodem wśród Polaków szukających używanych aut był Volkswagen Golf. Jest to niezmienne już od 4 lat. Na drugim miejscu uplasowało się Audi A4, a na trzecim – Volkswagen Passat – analizuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Radosław Dobrołęcki, dyrektor serwisu otoMoto.pl.
Podobnie jak w poprzednich latach najwięcej osób było zainteresowanych Volkswagenem Golfem. Wynik lidera to 4,6 mln wyszukań (o 1 mln więcej niż przed rokiem). Użytkownicy otoMoto.pl najczęściej poszukiwali tego modelu z 2008 r., w kolorze czarnym i z silnikiem benzynowym.
Auta z innych krajów niż Niemcy są mniej popularne – dopiero szóstym najczęściej wyszukiwanym autem była Skoda Octavia (choć producent należy do koncernu VW), a dwa miejsca dalej uplasowała się Honda Civic.
– Popularność aut niemieckich jest poparta latami doświadczeń. Wiele takich samochodów jeździ po ulicach, co świadczy o tym, że wiele osób je wybiera i są one niezawodne. Jest to poparte także sprzedażą, zarówno w plebiscycie aut używanych, jak i nowych. Marka Volkswagen zajmuje drugie miejsce w kraju pod względem liczby rejestrowanych samochodów nowych – mówi Paweł Murszewski z VW Group.
Statystki serwisu wskazują, że zmieniają się preferencje klientów co do napędu auta. W poprzednich latach popularniejsze były modele używane z silnikami diesla, ale wzrost ceny oleju napędowego (z 4 zł w 2010 r. do 5,8 zł w styczniu br.) spowodował, że zainteresowanie tym rodzajem napędu spada. W roku 2012 straciły one 17 proc. udziałów we wszystkich zapytaniach. W roku 2013 spadły do poziomu niespełna 35 proc.
– Popularność diesla wynikała głównie z tego, że konsumenci na rynku polskim szukali samochodów ekonomicznych, a cena paliwa pozwała na zaoszczędzenie na kosztach eksploatacji. W tym momencie trend cenowy, jeśli chodzi o olej napędowy i benzynę bezołowiową jest podobny. Różnica w cenie tych paliw praktycznie nie istnieje – podkreśla Michał Roszkowski z TNS Polska. – Powracająca popularność silników benzynowych może się nasilać, bo koncerny starają się, by nowe były coraz bardziej ekonomiczne.
Dobrym sygnałem dla rynku są większe kwoty przeznaczane na zakup aut używanych. Choć wciąż najpopularniejszym przedziałem cenowym są kwoty do 10 tys. zł i do 5 tys. zł, to w ubiegłym roku więcej osób było zainteresowanych autami w przedziale cenowym 20-25 tys. zł.
W przypadku samochodów dostawczych również dominują producenci niemieccy – Mercedes i Volkswagen. Ale wśród nowych aut największą popularnością cieszyła się Skoda Octavia. Popularny czeski model wyprzedził w ubiegłym roku rumuńską Dacię Duster (producent należy do koncernu Renault).
Serwis otoMoto.pl po raz kolejny przygotował ranking w oparciu o dane z wyszukiwarki samochodów na tej stronie. Podstawą do stworzenia klasyfikacji było ponad 460 milionów zapytań internautów i ponad 9 milionów ofert w serwisie.
Radosław Dobrołęcki, dyrektor serwisu otoMoto.pl, Michał Roszkowski, szef zespołu automotive, TNS Polska, Paweł Murszewski, VW Group
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)