E-faktury niedoceniane w Polsce
2014-03-24 09:20
Przeczytaj także: Polacy a e-faktury
E-faktury w Polskim biznesie
Polskie przedsiębiorstwa zazwyczaj chętnie adaptują nowinki technologiczne, jednak w sprawie e-faktur nadal spotykamy się z dużym oporem. Mniejsi przedsiębiorcy często nie tylko nie planują takich zmian w rozliczeniach, ale wręcz nie chcą, by tego typu ułatwienia wprowadzili ich kontrahenci.
W badaniach przeprowadzonych już po liberalizacji przepisów dotyczących e-faktury, jedynie 13% ankietowanych przedsiębiorców chętnie zrezygnowałoby z papierowego obiegu dokumentów na rzecz dokumentów w formacie PDF. Pytani tłumaczyli, że spotykają się z oporem kontrahentów oraz brak im wyszkolonego personelu i odpowiednich narzędzi. Najczęściej jednak wskazywali, że za mało wiedzą o nowych przepisach i zasadach działania e-faktur. Dlatego przeszkody natury prawnej i technicznej są dla nich na razie kluczowe. Często nie są także mentalnie przygotowani na tego typu zmianę.
W przypadku dużych przedsiębiorstw decyzję o przejściu na e-fakturę ułatwia kalkulacja finansowa – wysyłka i magazynowanie ogromnych ilości papieru to koszt, którego
e-faktura pomaga uniknąć.
Niechęć do e-faktur i jej konsekwencje
Istotną rolę w blokowaniu rozwoju elektronicznego fakturowania w Polsce odgrywają złe nawyki. Przyzwyczajenie do „starych, dobrych” papierowych dokumentów, obecnych
od wielu lat i dobrze znanych, trwa nie tylko wśród urzędników. Przodują w nim zwłaszcza osoby starsze, dla których kluczowy jest sformalizowany sposób dokonywania opłat. Trudno jest im pokonać nieufność do rozliczeń elektronicznych – nowoczesnych i bezpiecznych, ale naruszających wieloletnie przyzwyczajenia.
Upowszechnienie faktur elektronicznych utrudnia nie tylko mentalność społeczeństwa, ale również postawa samych urzędów. Biurokracja i „kult pieczątki” wciąż hamują rozwój tego rozwiązania.
Tymczasem opóźnienia w upowszechnianiu e-faktur mają konsekwencje prawne. Wolno wdrażając elektroniczne fakturowanie, Polska nie realizuje zaleceń Komisji Europejskiej. Zgodnie z raportem Komisji z 2009 r., dotyczącym usuwania barier biurokratycznych, rozpowszechnienie używania faktur elektronicznych ma być jednym z podstawowych zadań państw członkowskich . Docelowo Komisja chciałaby, aby e-faktury stały się główną formą fakturowania w ramach Unii Europejskiej do 2020 r.
fot. mat. prasowe
Znajomość e-faktur
Aż 59 procent Polaków nie chce otrzymywać e-faktur.
DOBRE PRAKTYKI CZŁONKÓW KOALICJI „Wybieram e-faktury”
Orange
W ciągu czterech lat od wprowadzenia e–faktury Grupa TP przeprowadziła kampanie m.in. reklamowe i społeczne oraz akcje marketingowe w celu upowszechniania tej formy faktury na rynku. Ich istotnym elementem był aspekt edukacyjny – informowanie klientów o zasadach działania e-faktury i jej wpływie na środowisko. Firma postawiła na przekonywanie do e-faktury wieloma kanałami. Dociera do klientów z informacjami o e-fakturze m.in. przez: komunikację mailingową, wysyłkę SMS-ów, witryny TP i Orange, banery na portalach informacyjnych czy rewersy papierowych faktur. W każdym z komunikatów stawiano na aspekt ekologiczny i edukacyjny. Powstał m.in. film informujący, o tym jak działa e-faktura, zamieszczony później na portalu YouTube.
Grupa TP uruchomiła też specjalny profil na portalu społecznościowym Facebook – - „Zyskaj z efakturą” (www.facebook.com/zyszkjazefaktura). Po to, by propagować tę formę rozliczenia i integrować jej zwolenników. Wcześniej do rezygnacji z tradycyjnej papierowej faktury – a tym samym chronienia lasów – namawiali ich mieszkańcy: Ryś, Wiewiórka i Jeż. Na potrzeby kampanii uruchomiono specjalny serwis www.naturatp.pl i profil naturatp na portalu społecznościowym Facebook. Wszyscy internauci mogli wziąć udział w wyborach ekoambasadora e-faktury i oddać głos na jedno z trzech zwierząt.
![Elektroniczne archiwum dokumentacji podatkowej dopuszczalne [© DragonImages - Fotolia.com] Elektroniczne archiwum dokumentacji podatkowej dopuszczalne](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/faktura-VAT/Elektroniczne-archiwum-dokumentacji-podatkowej-dopuszczalne-177398-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)