Przeczytaj także: Koniunktura przemysłowa II 2014
4. Usługi
W marcu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa kształtuje się na poziomie 0, podobnie jak przed miesiącem. Poprawę i pogorszenie koniunktury odnotowuje po 16% badanych firm (w lutym odpowiednio po 15%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Mimo że bieżący popyt i sprzedaż usług oceniane są w marcu niekorzystnie, ich prognozy są optymistyczne. Utrzymują się negatywne oceny bieżącej sytuacji finansowej, w najbliższych trzech miesiącach może ona nie ulegać zmianom. Sygnalizowany jest nieco większy niż przed miesiącem spadek bieżących i przyszłych cen usług. W tej grupie firm planowane są niewielkie redukcje zatrudnienia, zbliżone do zapowiadanych w lutym.
fot. mat. prasowe
Ogólny klimat koniunktury w usługach
W marcu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa kształtuje się na poziomie 0, podobnie jak przed miesiącem.
W marcu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji zakwaterowanie i gastronomia kształtuje się na poziomie minus 1 (przed miesiącem minus 3). Poprawę koniunktury odnotowuje 15% badanych firm, a jej pogorszenie 16% (w lutym odpowiednio 14% i 17%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Mniej niekorzystne oceny koniunktury mogą być związane z bardziej optymistycznymi niż przed miesiącem prognozami popytu i sprzedaży oraz pozytywnymi – po raz pierwszy od lipca zeszłego roku – sytuacji finansowej. Bieżący popyt i sprzedaż oceniane są negatywnie, podobnie jak w lutym; oceny aktualnej sytuacji finansowej są niekorzystne, nieco gorsze od formułowanych przed miesiącem. Sygnalizowany jest spadek bieżących cen, w najbliższych miesiącach można się spodziewać ich nieznacznego wzrostu. W tej grupie firm prognozowany jest niewielki wzrost zatrudnienia.
W marcu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji informacja i komunikacja kształtuje się na poziomie plus 13, podobnie jak przed miesiącem. Poprawę koniunktury odnotowuje 19% badanych firm, a jej pogorszenie 6% (w lutym odpowiednio 18% i 5%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Bieżący popyt, sprzedaż i sytuacja finansowa oceniane są pozytywnie. Utrzymują się optymistyczne prognozy w tym zakresie. Sygnalizowany jest spadek zarówno bieżących jak i przyszłych cen. Dy-rektorzy jednostek zapowiadają w najbliższych miesiącach wzrost zatrudnienia, nieco mniejszy od planowanego w lutym.
W marcu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa kształtuje się na poziomie plus 26 (przed miesiącem plus 23). Poprawę koniunktury odnotowuje 30% badanych firm, a jej pogorszenie 4% (w lutym odpowiednio 29% i 6%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Bieżący popyt i sprzedaż oceniane są pozytywnie, lepiej niż przed miesiącem. Utrzymują się korzystne oceny sytuacji finansowej. Odpowiednie prognozy są bardziej optymistyczne od formułowanych w lutym. Odnotowany jest spadek bieżących cen usług. W najbliższych miesiącach nie należy się spodziewać zmian w poziomie cen. Kierujący firmami planują nieznaczny wzrost zatrudnienia.
W marcu podmioty z większości sekcji objętych badaniem sygnalizują spadek popytu na usługi, największy – jednostki z sekcji zakwaterowanie i gastronomia (sekcja I). Najbardziej znaczący wzrost popytu na oferowane usługi zgłaszają firmy z sekcji opieka zdrowotna i pomoc społeczna (sekcja Q) oraz działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K).
W najbliższych trzech miesiącach większość firm objętych badaniem spodziewa się wzrostu popytu, w największym stopniu - jednostki z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K). Niewielki spadek popytu, zbliżony do oczekiwanego przed miesiącem, przewidują podmioty z sekcji działalność związana z obsługą rynku nieruchomości (sekcja L).
W marcu firmy z większości sekcji objętych badaniem odnotowują spadek sprzedaży, największy – jednostki z sekcji zakwaterowanie i gastronomia (sekcja I). Najbardziej znaczący wzrost sprzedaży zgłaszają podmioty z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K).
W najbliższych trzech miesiącach firmy wszystkich sekcji objętych badaniem spodziewają się wzrostu sprzedaży, w największym stopniu – jednostki z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K), informacja i komunikacja (sekcja J), zakwaterowanie i gastronomia (sekcja I).
![Koniunktura gospodarcza w III 2025 [© Freepik] Koniunktura gospodarcza w III 2025](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-gospodarcza/Koniunktura-gospodarcza-w-III-2025-265552-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)