Wskaźnik Optymizmu VIII 2005
2005-08-27 00:03
© fot. mat. prasowe
Jak podaje firma badawcza Ipsos nastroje konsumentów dotyczące gospodarki oraz własnej zamożności mierzone Wskaźnikiem Optymizmu Konsumentów poprawiły się w sierpniu. Wskaźnik wzrósł o ponad 3 punkty w porównaniu z poprzednim miesiącem do poziomu 88,77 pkt.
Przeczytaj także: Wskaźnik Optymizmu VII 2005
Ta poprawa nastrojów obejmuje zarówno oceny i oczekiwania dotyczące własnej zamożności, jak również ogólne oczekiwania dotyczące gospodarki krajowej. Mianowicie, Wskaźnik Skłonności do Zakupów wzrósł o 3 punkty do poziomu 95,15 pkt., a ponadto wzrost o prawie 4 punkty do poziomu 78,84 pkt. zanotowano przy pomiarze Wskaź-nika Klimatu Gospodarczego.W sierpniu wśród konsumentów utrzymywały się dosyć wysokie obawy o przyszłe bezrobocie. Jednocześnie od kilku miesięcy powoli, ale systematycznie pogarszają się oczekiwania dotyczące poziomu cen w przyszłości. Coraz mniej osób spodziewa się ich spadku lub wzrostu wolniejszego niż dotychczas, a coraz więcej osób uważa, że mogą one rosnąć szybciej niż dotychczas. Powodem rosnących obaw o przyszłą inflację mogą być obserwowane od początku wakacji podwyżki cen na stacjach paliw.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie „Rzeczpospolitej”.
Ostatnie badanie przeprowadzono między 3 a 9 sierpnia 2005 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1018 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy
niż (+/-) 3,1% na poziomie ufności 0,95.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl