Prezentacja biznesowa jako storytelling
2014-03-30 01:11
Przeczytaj także: Jak przygotować prezentację?
Jak zmienić prezentację w opowieść?
Prezentacje biznesowe łączą w sobie opowieść ustną z opowieścią obrazkową. Stworzenie spójnego, wiarygodnego i przekonującego przekazu w formie serii slajdów wzbogaconych o komentarz osoby prowadzącej prezentację nie jest łatwe.
- Zazwyczaj wymyślaniem opowieści, które mogłyby zostać przedstawione za pomocą jednego obrazu, zajmują się agencje reklamowe – mówi przedstawiciel AT3. – Bardzo trudno jest opowiedzieć historię na jednym obrazku, ale przy wykorzystaniu 10 slajdów jest to już łatwiejsze. Biorąc pod uwagę ilość pracy oraz pożądany efekt, zachęcam do wykorzystywania werbalnego sposobu opowiadania historii. W takiej sytuacji obrazki są jedynie pomocą wzmacniającą komunikat przekazywany ustnie.
Jeśli chcemy, aby prezentacja przybrała postać opowieści, nie możemy zapominać o odbiorcach. To na nich nasze argumenty mają wywrzeć wrażenie. Niestety, wiele firm zbyt mocno skupia się na sobie. Ich przedstawiciele lubią odpowiadać na pytania „kim jesteśmy?”, „jakie produkty oferujemy?”, „jakie nagrody zdobyliśmy” i to pomimo, że nikt ich o to nie pyta! Odbiorcy woleliby dowiedzieć się czegoś o sobie, chcą – także podczas prezentacji biznesowych – by mówiono im o nich, a więc np. o korzyściach jakie mogą odnieść jeśli zmienią swoje podejście do omawianych kwestii lub gdy zdecydują się podjąć współpracę.
Jeśli chcesz, aby Twoja prezentacja biznesowa naprawdę wzbudziła zainteresowanie słuchaczy, wiele możesz nauczyć się od samego Arystotelesa. Postępując zgodnie ze stworzonymi przez niego zasadami retoryki, możesz stworzyć angażującą i przekonującą historię.
Zacznij od krótkiego zdania, stwierdzenia, które wzbudzi zainteresowanie odbiorcy. Następnie uświadom problem, który wymaga rozwiązania lub zadaj pytania, na które trzeba znaleźć odpowiedź. Potem przedstaw rozwiązanie opisanego problemu. Gdy już to zrobisz, uświadom słuchaczom korzyści, jakie osiągną korzystając z omawianego rozwiązania. Na koniec zachęć odbiorców do działania.
- Ten sposób jest banalnie prosty i skuteczny! I choć od jego stworzenia minęło ponad 2000 lat, nadal jest rzadko wykorzystywany w prezentacjach biznesowych – mówi Paweł Kuźma. – Chętnie natomiast korzystają z niego twórcy reklam telewizyjnych – dodaje.
Nowoczesny menedżer nie powinien pomijać takich możliwości – sprawdzonych, a zarazem skutecznych. „Storytelling” to nie tylko opowiadanie o marce i produktach. Opowiadanie historii to również budowanie osobistej marki menedżera jako mistrza niebanalnych, zajmujących prezentacji. Nie ma natomiast znaczenia, czy taką historię ów menedżer przygotuje sam, przeznaczając na to wiele godzin pracy, czy też poprosi o pomoc specjalistyczną firmę.
Przeczytaj także:
Prezentacja niczym hollywoodzki film
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)