Zmiana pracy: czego obawiają się pracownicy?
2014-03-31 09:33
Przeczytaj także: Mobilność zawodowa w cenie
Aby ułatwić pracownikom aklimatyzację, niektóre firmy stosują specjalne programy onboardingowe, umożliwiające szybkie poznanie kultury organizacji i wejście w nią. „W Luxoft każdy pracownik podczas pierwszego tygodnia pracy uczestniczy w tzw. Induction Day. Jest to całodniowe szkolenie przeprowadzane przez pracowników z różnych działów. Jego celem jest nie tylko zapoznanie się z firmą, jej historią czy ogólnymi zasadami pracy, ale również poznanie pracowników z różnych działów. W trakcie szkolenia organizowana jest też wspólna pizza z managerami. Na takim nieformalnym spotkaniu nowy pracownik może lepiej poznać osoby, z którymi będzie współpracował. Nowi pracownicy dostają też Lux Book, czyli coś w rodzaju przewodnika po tym, kto jest kim w firmie. Dzięki temu, że mają w nim dane kontaktowe, opis i nawet zdjęcia pracowników wiedzą, z jakim problemem do kogo mogą się zwrócić.” - opisuje Ewelina Grobla z Luxoft. „Poza tym, każdy pracownik objęty jest programem Mood Monitoring, który polega na spotkaniu się z pracownikiem po pierwszym 1,5 tygodnia pracy i drugi raz – po 1,5 miesiąca. Celem tego spotkania jest diagnoza tego, jak pracownik sobie radzi, co może być dla niego problemem i jeśli jakieś się pojawiają – pomoc w ich rozwiązaniu.” - dodaje Grobla.
Manager nie taki straszny
Tylko 6% ankietowanych przez Praca.pl obawia się tego, że nie dogada się z nowym szefem. „Przyszłego managera kandydat poznaje zazwyczaj już w trakcie rekrutacji. Nie jest to zatem tak duża niewiadoma jak atmosfera pracy czy rzeczywisty zakres obowiązków. Stąd i obawy pracowników mniejsze.” - komentuje wyniki badań prezes Praca.pl. Warto tu również zauważyć, że jeśli kierownik działu i potencjalny pracownik nie poczują do siebie sympatii w trakcie procesu rekrutacji, to do nawiązania współpracy prawdopodobnie i tak nie dojdzie.
Zmiana pracy = zmiana życia
Nierzadko zmiana pracy wiąże się z dużymi zmianami w życiu prywatnym pracownika. Nowa trasa dojazdów, nowe godziny pracy, nowa pensja, a przede wszystkim ryzyko związane z tym, że praca może okazać się trudniejsza, mniej satysfakcjonująca, bardziej wymagająca. „Zmiana pracy to często też utrata poczucia stabilizacji. Z naszej ankiety wynika, że boi się tego aż 23% Polaków. Nie oszukujmy się – pracownik z reguły podejmuje nową pracę najpierw na okres próbny. Jeśli sobie nie poradzi lub cokolwiek stanie się z firmą, może zostać z niczym. W starej pracy przynajmniej wiedział na czym stoi – przy jej zmianie, grunt pod nogami może się łatwo usunąć.” - wyjaśnia obawy ankietowanych Krzysztof Kirejczyk.
Dobre złego początki – czyli miesiąc miodowy w pracy
Pocieszeniem dla osób chcących zmienić pracę jest to, że z reguły pierwsze miesiące w nowej pracy są znacznie bardziej przyjemne niż to, czego się spodziewali. Wynika to z tzw. efektu miesiąca miodowego. Profesor zarządzania z Texasu – Wendy Boswell twierdzi, że w pierwszych miesiącach pracy pracownik patrzy na firmę przez różowe okulary. Cieszy się ze zmiany pracy i nowych wyzwań, a nie dostrzega minusów.
Wpływa na to kilka kwestii: po pierwsze, firma poprzez programy wprowadzające pracowników dba o to, by się łatwo zaaklimatyzował (ale oznacza to też dużo uwagi skupionej na pracowniku – dzięki czemu czuje się on ważniejszy i bardziej doceniany); po drugie, współpracownicy również są milsi (bo chcą zaskarbić sympatię „nowego”) i łatwiej wybaczają błędy („bo jeszcze jest nowy”); po trzecie zaś, pracownik po zmianie pracy i podjęciu ważnej decyzji stara się podtrzymać swoje przekonanie, że dobrze zrobił – zatem ignoruje minusy, a gloryfikuje plusy (tzw. metoda słodkich cytryn). Niestety, miesiąc miodowy kończy się po około roku pracy.
By rozczarowanie pracą po „miesiącu miodowym” nie nastąpiło, pracodawcy powinni lepiej dbać o wprowadzanie pracowników do firmy oraz dopracowywaniu procesu rekrutacji tak, by pracownik dysponował pełnią wiedzy przed podjęciem decyzji o zmianie pracy a jednocześnie by nie zapraszać do współpracy osób, które nie pasują do kultury organizacji.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)