Mercedes-Benz zwycięzcą Randstad Award 2014
2014-03-28 12:00
Mercedes-Benz zwycięzcą Randstad Award 2014 © adrohacheerre - Fotolia.com
Jeszcze do niedawna pracownicy oczekiwali od pracodawcy bezpieczeństwa oraz stabilności zatrudnienia. Obecnie najbardziej pożądane są wysokie zarobki. Bezpieczeństwo plasuje się na drugiej pozycji, przed przyjazną atmosferą w pracy. Tak przynajmniej wynika z najnowszej edycji badania Randstad Award 2014, które wyłoniło firmy w największym stopniu spełniające wymagania zatrudnionych. W oczach ośmiu tysięcy respondentów najbardziej atrakcyjnym pracodawcą w Polsce jest Mercedes-Benz. Kolejne miejsca na podium zajęły Toyota Motor Manufacturing Polska oraz Samsung Electronics Polska.
Przeczytaj także: KGHM Polska Miedź zwycięzcą Randstad Award 2013
Wysokie wynagrodzenie ważniejsze niż bezpieczeństwoPolacy zrewidowali swoje oczekiwania wobec pracodawców. Prawdopodobnie zmiana ta wynika z prognozowanej poprawy sytuacji gospodarczej. Jak pokazują wyniki najnowszej, polskiej edycji największego na świecie badania, dotyczącego wizerunku pracodawców, podkreślana na przestrzeni ubiegłych dwóch lat konieczność zapewnienia przez firmę bezpieczeństwa zatrudnienia nie jest już najbardziej poszukiwaną cechą pracodawcy.
Obecnie aż 69% badanych przyznało, że o atrakcyjności pracodawcy świadczy w pierwszej kolejności wysokość wynagrodzenia, a komfort bezpieczeństwa zatrudnienia spadł na pozycję drugą, z wynikiem niższym o 9 punktów procentowych. W dalszej kolejności wskazywano na przyjazną atmosferę pracy (53%), stabilną sytuację finansową firmy (49%) oraz interesującą treść pracy (48%). Co ciekawe, przed rokiem, dystans między wiodącymi czynnikami – wynagrodzeniem i bezpieczeństwem zatrudnienia był dwukrotnie większy (20 p.p.), a zarobki wskazywano dopiero na piątym miejscu.
fot. mat. prasowe
Czego oczekujemy od pracodawcy?
Jak komentuje Kajetan Słonina, Dyrektor Zarządzający agencji doradztwa personalnego i pracy tymczasowej Randstad: „W okresie dekoniunktury pracodawcy skupiali się na podnoszeniu efektywności firm, a pracownicy na utrzymaniu zatrudnienia - nawet tego nie w pełni satysfakcjonującego. W bieżących odpowiedziach badanych widzimy oczekiwanie na pozytywne skutki płynące z ogólnej poprawy gospodarki. Skoro sytuacja się poprawia, Polacy chcieliby poprawy warunków pracy - już nie tylko posiadania pracy stabilnej, ale też odpowiednio dobrze płatnej i w przyjaznej atmosferze. Co z tego wynika? Że w najbliższym czasie możemy spodziewać się wzmożonej presji płacowej w firmach, zwłaszcza w obszarze kluczowych stanowisk, a także ogólnego wzrostu rotacji kandydatów poszukujących lepszej oferty na rynku.”
Warto zauważyć, że wysokie wynagrodzenie, jako kluczowy czynnik atrakcyjności było tak samo ważne dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Odpowiedź ta łączy też większość grup wiekowych - tylko w grupie najmłodszych badanych (18-24 lat) był o blisko 10 punktów procentowych niższy (ok.60%), niż w gronie pozostałych uczestników ankiety (ok.70%). Najmłodsi dla atrakcyjnego pracodawcy są skłonni nieco obniżyć oczekiwania finansowe, ale w zamian częściej oczekują przyjaznej atmosfery pracy, możliwości szkoleń i szans rozwoju zawodowego.
Jak dodaje Kajetan Słonina: „Charakterystyczne jest, że gdy spytaliśmy badanych o to, jaką cechę osobowości chcieliby widzieć w swoim pracodawcy, zdecydowana większość odpowiedziała, że pracodawca musi przede wszystkim być uczciwy – przyznało tak 80% Polaków. Uczciwość tę interpretujemy, jako oczekiwanie bardziej partnerskiej relacji między pracownikiem a pracodawcą, swoistego gwaranta zapewnienia przez pracodawcę godnych warunków pracy i godnego wynagrodzenia.”
Przeczytaj także:
TVN zwycięzcą Randstad Award 2012
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
tendencje na rynku pracy, sytuacja na rynku pracy, pracodawcy, pracownicy, Randstad Award, Mercedes-Benz
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)