Branża piwowarska liczy na wzrost
2014-04-03 11:11
Branża piwowarska liczy na wzrost © Jag_cz - Fotolia.com
Przeczytaj także: Marki piwa w Internecie
Optymistyczny początek rokuTym, co w znacznej mierze wpłynęło na kształt statystyk sprzedaży piwa za ubiegły rok jest wysoka baza osiągnięta w roku poprzedzającym. Osiągnięty wtedy na rynku piwa ponad 5% wzrost popytu (vs. 2011) ukształtował sprzedaż krajową na bardzo wysokim, rekordowym poziomie 37,8 mln hl. Obniżenie optymizmu konsumenckiego oraz niesprzyjająca pogoda (zbyt wysokie temperatury w miesiącach letnich) nie przyczyniły się jednakże do powtórki wyników sprzed roku.
Dobrą zapowiedzią odwrotu od tendencji spadkowej są pierwsze tegoroczne – dodatnie – wyniki sprzedażowe osiągnięte dzięki łagodnej zimie.
Eksport i produkcja na plusie
Rok 2013 zakończył się dla branży piwowarskiej wzrostem w obszarze eksportu. Według danych GUS, eksport piwa zwiększył się w porównaniu do roku poprzedniego o ponad 360 tysięcy hl (16,7%), uzyskując poziom ponad 2,5 mln hl. Wzrost odnotowany został także w przypadku całkowitej produkcji browarów – w 2013 uwarzono 39,6 mln hl piwa, co stanowi 0,7% wzrost względem roku 2012. Dane te dają podstawę do prognozowania kontynuacji rosnącego udziału eksportu w całkowitej sprzedaży piwowarów w 2014 roku.
fot. Jag_cz - Fotolia.com
Branża piwowarska liczy na wzrost
Mundial i piwa smakowe szansą na wzrost sprzedaży
- Sprzedaż piwa na obecnym poziomie 37 mln hl pozwala nam mówić o stabilizacji rynku. Niewykluczony jest także niewielki wzrost, który pozwoliłby zakończyć rok 2014 na plusie. Przemawiać za tym może oczekiwana poprawa nastrojów konsumenckich oraz kontynuacja wprowadzania nowości piwnych. Perspektywa wspólnego przeżywania w pubach emocji sportowych w czerwcu i lipcu, związanych z Mundialem w Brazylii, połączona ze sprzyjającą pogodą może wpłynąć na poprawę naszych wyników o około 1% - mówi Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu ZPPP Browary Polskie.
Rok 2013 był niezaprzeczalnie rokiem piw specjalnych i innowacji. Oddaje to charakterystykę obecnego konsumenta piwosza otwartego na nowości, poszukującego nowych smaków i doznań. Pokazuje też, że lata inwestycji w edukację o piwie, kulturze, tradycji i sposobach jego serwowania wykształciły nie tylko rzesze entuzjastów tego napoju, ale również jego prawdziwych znawców. Coraz bogatsza oferta piw specjalnych – smakowych (radlery, shandy) i niepasteryzowanych, proponowana konsumentom przez wszystkie browary w Polsce, może wpłynąć na poprawę sprzedaży w roku 2014. Piwowarzy, opierając się na wynikach sprzedaży piw smakowych z ubiegłego sezonu, to właśnie w tym segmencie widzą potencjalną szansę na wzrost rynku, który postrzegany jest jako już nasycony (statystyczny Polak wypija ok. 96 litrów piwa rocznie).
Rok 2013 był również kontynuacją działań branży w obszarze odpowiedzialnej sprzedaży i konsumpcji piwa. Szczególnie dużo uwagi poświęcona edukacji kobiet w ciąży. Zwieńczeniem tych działań było dobrowolne wprowadzenie kolejnego znaczka „W ciąży nie piję alkoholu” na opakowania i reklamy piwa.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)