Wydatki na reklamę jednak w górę
2014-04-08 12:30
Przeczytaj także: Wydatki na reklamę: prognozy 2014
- Kolejny raz przesunęło się w czasie wdrożenie zapowiadanego od kilku lat badania Postar, jego wyniki mają być ogłoszone pod koniec roku. Branża wiąże z nim pewne nadzieje – wykazanie większej efektywności outdooru mogłoby pomóc temu segmentowi reklamy podnieść się z dołka – uważa Iwona Jaśkiewicz-Kundera. Problemem dotykającym tego segmentu rynku reklamy jest jednak niezmiennie cena – za niska w stosunku do kosztów utrzymania nośnika – dodaje.
W pierwszych dwóch miesiącach tego roku, w porównaniu z tym samym okresem 2013, wzrosły wydatki reklamowe branży farmaceutycznej. Cały ten segment zawdzięcza wzrost dwóm największym graczom – wydatki reklamowe Aflofarm i USP stanowią blisko 1/3 wydatków całej branży.
Nieco więcej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku wydali także producenci żywności (Nestle i Dr. Oetker) i właściciele sieci handlowych – w czołówce reklamodawców tego segmentu utrzymują się Lidl, Jeronimo Martins i Media Expert, znacząco wzrosły wydatki reklamowe sieci Żabka. Mniej niż w ubiegłym roku wydaje natomiast Metro Group.
W porównaniu ze styczniem i lutym 2013 w tym roku mniej wydały na reklamę czołowe firmy z branży telekomunikacyjnej: Polkomtel i P4. Pomimo wyższych wydatków największych graczy branży finansowej, wydatki całego sektora są niższe w porównaniu z ubiegłym rokiem. To wynik dużego rozdrobnienia rynku i ograniczania wydatków reklamowych przez mniejsze firmy.
Lekki spadek odnotowuje także branża motoryzacyjna. Citroen, Toyota, Peugeot wydały w styczniu i lutym mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Aktywność reklamową zwiększyły natomiast Volkswagen i Ford.
Prognoza wydatków na globalnym rynku reklamowym
ZenithOptimedia prognozuje, że globalne wydatki reklamowe wzrosną w 2014 roku o 5,5%, a światowy rynek reklamy osiągnie na koniec przyszłego roku wartość 537 miliardów dolarów. Poprzednia, opublikowana w grudniu 2013, prognoza wzrostu została tym samym podniesiona 0,2 p.p. – wpłynęły na to oznaki silniejszego ożywienia gospodarczego w obu Amerykach i regionie Azji i Pacyfiku. To już trzecia z rzędu korekta w górę prognoz globalnych wydatków reklamowych na 2014 rok.
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe i PKB 2013-2016 (%)
Analitycy ZenithOptimedia podtrzymują prognozę wzrostu wydatków reklamowych na świecie o 5,8% w 2015 roku, podnieśli natomiast estymacje wzrostu w 2016 – z 5,8% na 6,1%. Prognoza ta opiera się na założeniu, że sytuacja gospodarcza pozostanie relatywnie korzystna, a w szczególności – że będzie się polepszać sytuacja w krajach strefy euro.
Prognoza wydatków reklamowych w podziale na regiony
Już w prognozach opublikowanych w grudniu 2012 analitycy ZenithOptimedia zastosowali nowy podział na regiony. Stosowany wcześniej „tradycyjny” podział według regionów geograficznych nie pozwalał uchwycić niuansów i przedstawić dokładnie sytuacji w poszczególnych regionach. Dlatego ZenithOptimedia definiuje część regionów grupując w nich rynki podobne do siebie pod względem funkcjonowania rynku reklamowego oraz położenia geograficznego. Bez zmian pozostają definicje regionów: Ameryka Północna, Ameryka Łacińska oraz Bliski Wschód i Afryka Północna.
fot. mat. prasowe
Dynamika wydatków reklamowych w podziale na regiony 2013-2014 (%)
Obrzeża eurolandu
Grecja, Hiszpania, Irlandia, Portugalia, Włochy
Według analityków ZenithOptimedia rynek reklamy w tym regionie zmniejszy się w 2014 roku tylko o 1,3%, a w kolejnych latach zacznie powoli wzrastać – o 1,8% w 2015 i o 2,1% w 2016 roku, przy założeniu, że w okresie obejmującym prognozę strefa euro uniknie katastrofy, a w szczególności – że żaden kraj nie wyjdzie ze strefy euro ani nie upadnie z powodu zadłużenia.
Północna i Środkowa Europa
Austria, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Norwegia, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania
Niedawne oznaki ożywienia gospodarczego w strefie euro zachęciły reklamodawców do zwiększenia budżetów reklamowych – po raz pierwszy od 2 lat. W 2014 w tym regionie spodziewany jest wzrost o 2,4%, a następnie – 2,5% w 2015 i o 2,7% w 2016 roku.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)