Jakie marki najchętniej polecają konsumenci?
2014-04-10 11:33
Klienci chętnie polecają marki z branży handlowej © fotogestoeber - Fotolia.com
Polacy chętnie polecają sobie marki, które kojarzą im się z przyjemnością - wynika z analizy przeprowadzonej przez ARC Rynek i Opinia dla Superbrands 2013/2014. Z drugiej strony na polecenia ze strony konsumentów raczej nie mają co liczyć doradcy finansowi, dostawcy energii elektrycznej oraz - co może nieco zadziwiać - deweloperzy i firmy budowlane.
Przeczytaj także: Lepsze promocje niż programy lojalnościowe
Przy okazji tegorocznej edycji Superbrands firma ARC Rynek i Opinia przeprowadziła na próbie 15000 respondentów badanie rynkowe online. Konsumenci oceniali znajomość marek oraz wskazywali, czy poleciliby je innym. Odpowiadali również na pytanie otwarte o rolę, jaką w ich życiu odgrywa marka. Łącznie pod ocenę poddanych zostało ponad 2000 marek.Z badania wynika, że polscy konsumenci najchętniej polecają marki reprezentujące segmenty kojarzące się z przyjemnością i czasem wolnym lub mające wartość użytkową oraz dające możliwość zaspokojenia aktualnych potrzeb. Na drugim biegunie znajduje się branża finansowa i energetyczna – marki z tych branż są najrzadziej polecane przez klientów.
Branże najchętniej polecane przez konsumentów charakteryzuje również największy odsetek promotorów (galerie, muzea: 54%, teatr i kino: 45%, wyszukiwanie i ogłoszenia: 41%). Jednocześnie najwięcej jest „hejterów” banków (61%) oraz ubezpieczeń i inwestycji (55%). Do tego grona należą również dostawcy multimediów (54% konsumentów niechętnych tej branży).
„Z naszego badania wynika, że najrzadziej polecane są firmy z branż, z którymi konsument wiąże się długofalowo: banki, ubezpieczenia, firmy energetyczne, dostawcy multimediów. W związku z tym, że ta współpraca jest długofalowa, na pewno jest w większym stopniu narażona na kryzysowe sytuacje, np. błąd w rachunku, chwilowy spadek jakości. Dlatego też konsumenci nie zawsze są do końca zadowoleni z usług takich firm – raz ich satysfakcja jest wyższa raz niższa, dlatego znacznie rzadziej są skłonni do polecania tych usługodawców swoim znajomym. Znacznie bezpieczniej jest polecić ciekawy film, wystawę muzealną lub sklep internetowy, gdyż nie niesie to ze sobą takich konsekwencji jak polecenie na przykład dostawcy usług multimedialnych, z którym wiążemy się na klika lat” - mówi Krzysztof Szczerbacz z ARC Rynek i Opinia.
fot. mat. prasowe
Stopień polecania poszczególnych branż przez klientów
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone techniką CAWI (internetowe wywiady online), na ogólnopolskiej próbie osób dorosłych N=15000, czas realizacji: październik 2013. Łącznie ocenie poddanych zostało ponad 2000 marek.
Przeczytaj także:
Jak budować lojalność klienta?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
badania konsumentów, marki, marka, lojalność klientów, budowanie zaufania klientów, budowanie lojalności klientów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)