Sprzedaż RTV i AGD zwiastuje ożywienie gospodarcze
2014-04-16 10:33
Sprzedaż RTV i AGD zwiastuje ożywienie gospodarcze © .shock - Fotolia.com
Obserwacja konsumpcji prywatnej w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Chinach, Japonii oraz Kanadzie prowadzi do dość optymistycznych wniosków - wzrastające wydatki na dobra z sektora produktów nieżywnościowych mogą być oznaką rychłego ożywienia gospodarczego - czytamy w raporcie przygotowanym na zlecenie firmy Atradius.
Przeczytaj także: Polska gospodarka odżywa, ale nie brakuje zagrożeń
Spore zainteresowanie sprzętami AGD i RTV w przebadanych krajach spowodowało, że przedsiębiorstwa działające w tym sektorze, w celu utrzymania wyższej sprzedaży oraz pozycji rynkowej, zmuszone są oferować produkty z niższą marżą. Sytuacja ta będzie istotnym wyzwaniem dla firm w najbliższym roku. Przykładem są Niemcy, gdzie, wzrost konsumpcji jest pozytywnym sygnałem ożywienia gospodarczego – jednak został on w dużej mierze osiągnięty poprzez redukcję cen, a co za tym idzie, niższe marże. Po ubiegłorocznym wzroście o 1,0 proc., oczekuje się, że konsumpcja prywatna w Niemczech urośnie w tym roku o ok. 1,4 proc. Dodatkowo zaobserwować można ciągły wzrost poziomu optymizmu konsumentów – Wyniki te to dobra wiadomość dla niemieckiego sektora dóbr konsumpcyjnych użytku trwałego. Jednak należy pamiętać, iż w drugiej połowie 2013 r., większa część niemieckich konsumentów bardziej skoncentrowała się na wydatkach związanych z turystyką niż na sprzętach trwałego użytku jak AGD i RTV. Na tym rynku, z jednej strony marże wykazują tendencję spadkową, z drugiej strony sektor jest w dalszym ciągu odporny na ewentualne niepożądane zachowania płatnicze lub niewypłacalności przedsiębiorstw. Niemniej, biorąc pod uwagę cały rynek detaliczny, badany sektor oceniamy w przedziale średniego ryzyka – powiedział Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius w Polsce.fot. .shock - Fotolia.com
Sprzedaż RTV i AGD zwiastuje ożywienie gospodarcze
Poprawia się również sytuacja w Hiszpanii. Chociaż wskaźniki zaufania konsumentów nie są jeszcze na relatywnie wysokim poziomie, istnieją duże szanse, że sytuacja w tym roku poprawi się. Kluczową rolę odegra przewidywane ożywienie popytu na rynku mieszkaniowym. W najnowszym Market Monitorze przedstawione zostały również perspektywy na 2014 dla Włoch. I tak, w tym kraju spodziewana jest poprawa kondycji sektora produktów konsumenckich nieżywnościowych, na co duży wpływ będzie miała malejąca liczba upadłości firm i co za tym idzie zahamowanie wzrostu bezrobocia. Co więcej, widać również sygnały końca stagnacji gospodarczej, która wpływała na sprzedaż w ostatnich dwóch latach.
– Początek roku napawa umiarkowanym optymizmem. Nieśmiałe oznaki ożywienia konsumpcji prywatnej oraz spodziewany wzrost gospodarczy powinny poprawić kondycję przemysłu dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku we Włoszech – powiedział Paweł Szczepankowski oraz dodał – Przewidujemy, że zarówno niewypłacalność firm oraz liczba upadłości we Włoszech utrzymają się na dotychczasowym poziomie, chociaż w trudnej sytuacji nadal znajdować się będę małe przedsiębiorstwa.
Analitycy Atradius zwracają również uwagę na rynki Wielkiej Brytanii, Kanady oraz Brazylii. Każdy z nich jest odrębnym przypadkiem. W Wielkiej Brytanii odrodzenie sektora mieszkaniowego może wzmocnić zainteresowanie dobrami z sektora produktów konsumenckich nieżywnościowych. Natomiast stabilna sytuacja w Kanadzie może zostać zachwiana przez wzrost bezrobocia oraz osłabienie dolara kanadyjskiego. Rynek w Brazylii musi natomiast zmierzyć się z wygaszeniem programu zachęt podatkowych, którego celem było stymulowanie popytu wewnętrznego. – Brazylijscy producenci sprzętu RTV oraz AGD przez trzy lata mogli korzystać z państwowego programu wpierającego gospodarkę. Pomimo to liczba upadłości firm w tej branży rosła. Spodziewamy się, że trend ten utrzyma się
w kolejnych miesiącach 2014 r. – prognozuje Paweł Szczepankowski.
Japonia odnotowała w ostatnim okresie wzrost sprzedaży detalicznej. Dotyczy on głownie sprzętu AGD, urządzeń energooszczędnych oraz elektroniki. Z kolei postępująca urbanizacja oraz wzrost zamożności w Chinach, zwłaszcza wśród młodych specjalistów, napędzają zapotrzebowanie na sprzęt AGD i meble. W związku z rosnącym popytem, silna konkurencja w tym kraju wywiera presję na wysokość marży.
Przeczytaj także:
Lewiatan: eksport i konsumpcja podniosą PKB o 3,6%
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)