Inflacja III 2014
2014-04-16 12:16
Przeczytaj także: Inflacja II 2014
Ceny w zakresie transportu były wyższe niż w lutym br. o 0,1%, głównie w wyniku podwyżek cen paliw do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 0,4%, w tym benzyn – o 0,6%, a oleju napędowego – o 0,3%). Mniej niż w poprzednim miesiącu płacono natomiast za usługi transportowe (o 1,1%) i samochody osobowe (o 0,3%).
Opłaty związane z łącznością podwyższono w lutym br. o 0,6%. Nowe oferty usług internetowych przełożyły się na wzrost cen usług telekomunikacyjnych (o 0,6%). Sprzęt telekomunikacyjny potaniał o 1,3%.
W marcu br. wzrosły ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 0,5%). Nowe cenniki wprowadzane przez operatorów telewizji kablowych i satelitarnych wpłynęły na wzrost cen usług związanych z kulturą (o 2,4%). Podwyższono ceny w zakresie turystyki zorganizowanej (przeciętnie o 0,3%, w tym za granicą – o 1,2%, przy spadku cen turystyki zorganizowanej w kraju – o 1,0%). Więcej niż w poprzednim miesiącu płacono także za usługi w zakresie rekreacji i sportu oraz artykuły piśmienne, malarskie, kreślarskie (po 0,2%). Mniej niż w lutym br. konsumenci płacili za sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,6%) oraz książki (o 0,2%).
W marcu br. opłaty dotyczące edukacji pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.
Ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż w poprzednim miesiącu o 0,2%.
Spośród innych towarów i usług, w marcu br. więcej niż w poprzednim miesiącu płacono za usługi fryzjerskie, kosmetyczne i pielęgnacyjne oraz opiekę społeczną (po 0,1%). Potaniały ubezpieczenia (o 0,2%), a także artykuły do higieny osobistej i kosmetyki (o 0,1%).
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 0,7% i utrzymał się poniżej dolnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5% +/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miał wzrost opłat związanych z mieszkaniem (o 1,8%), a także podwyżki cen żywności (o 1,4%) oraz napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 3,7%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,48 p. proc., 0,31 p. proc. i 0,24 p. proc. Obniżki opłat związanych z transportem (o 2,7%), a także niższe ceny odzieży i obuwia (o 4,3%) obniżyły wskaźnik w tym okresie o 0,25 p. proc. i 0,21 p. proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
![Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację [© Voyagerix - Fotolia.com] Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wydatki-Polakow/Pandemia-hamuje-konsumpcje-i-rozpedza-inflacje-238985-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)