Samochody użytkowe VII 2005
2005-09-06 01:22
Przeczytaj także: Coraz więcej chętnych na kupno samochodu
Zanotowany w lipcu rezultat był jednym z najsłabszych w tym roku. Gorsze wyniki uzyskano jedynie w styczniu i lutym, miesiącach o tradycyjnie niskiej sprzedaży. Sprzedaż liczona od początku roku, która wyniosła 25 312 samochodów dostawczych i ciężarowych, była niższa o 5,2 proc.Struktura sprzedaży uwzględniająca walory użytkowe pojazdów wskazuje na utrzymującą się znaczną przewagę samochodów dostawczych nad ciężarowymi. Ich sumaryczny udział w rynku (lekkie, średnie i ciężkie) wyniósł na koniec lipca 78,8 procent, w tym lekkie samochody dostawcze - 33,2 procent, średnie i ciężkie samochody dostawcze - 45,6 procent. Udział samochodów ciężarowych wyniósł 21,2 procent, w tym samochody o dopuszczalnej masie całkowitej od 6 do 16 ton - 5,9 procent, samochody o dopuszczalnej masie całkowitej 16 ton i więcej - 15,3 procent.
Całkowita sprzedaż lekkich samochodów dostawczych w ciągu siedmiu miesięcy bieżącego roku zamknęła się liczbą 8.392 sztuk. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego wynik ten był o 3,1 procent wyższy. Aż 51 proc. sprzedaży samochodów klasyfikowanych w tym segmencie stanowią samochody wyprodukowane w Polsce, w tym: Fiat Panda Van, Fiat Seicento Van oraz Volkswagen Caddy.
Średnie i ciężkie samochody dostawcze (o dopuszczalnej masie całkowitej do 6 ton) stanowią największą część polskiego rynku pojazdów użytkowych. Ich udział przekracza poziom 45 procent. Od początku roku do końca lipca sprzedano 11 tys. 555 samochodów klasyfikowanych w tym segmencie, o około 7 procent mniej niż w roku poprzednim. Na czołowych pozycjach listy rankingowej w tym segmencie klasyfikowane są: Mercedes (16,9 proc. udziału), Ford (16,4 proc.), Volkswagen (12,9 proc. udziału), Renault (11,8 proc.) oraz Intrall (8,8 procent).
Samochody o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu mieszczącej się w przedziale od 6 do 16 ton tworzą segment o najniższym poziomie udziału. Po siedmiu miesiącach bieżącego roku wyniósł on 4,52 procent, a sprzedaż skumulowana segmentu to zaledwie 1.481 samochodów, z czego 99,5 procent stanowią podwozia. W rankingu marek oferujących samochody klasyfikowane w segmencie na pierwszej pozycji znajduje się Iveco, a tuż za nim: MAN i Mercedes, Renault Trucks oraz Star.
Segment samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 16 ton, stanowi kolejny istotny segment polskiego rynku. Jego obecny udział w sprzedaży pojazdów użytkowych kształtuje się na poziomie 15,3 procent. Od początku roku sprzedano 3.884 ciężarówki, o 13,5 procent mniej niż rok wcześniej. W rankingu producentów prowadzi MAN, a dalej na kolejnych pozycjach znalazły się DAF, Scania, Volvo Truck oraz Renault Trucks.
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl