Naturalna żywność doceniana przez Polaków
2014-04-30 13:35
Naturalna żywność doceniana przez Polaków © Sea Wave - Fotolia.com
Przeczytaj także: Fast food coraz popularniejszy
TNS, na zlecenie sieci KFC, sprawdził stosunek Polaków do naturalności w codziennym życiu. Badanie miało wspierać incjację nowej platformy komunikacyjnej marki pod hasłem „Prawdziwy kurczak, prawdziwy smak”.Przewodnią myślą przeprowadzonej kampanii miało być przypomnienie konsumentom o deklaracjach KFC w zakresie używania wyłącznie prawdziwego mięsa z drobiu. Międzynarodowa sieć restauracji deklaruje, że w przygotowaniu swoich dań używa całych kawałków świeżego kurczaka, dostarczanego 2 razy w tygodniu przez polskie firmy. W kuchni KFC mięso jest ręcznie przygotowywane przez kucharzy bezpośrednio przed podaniem.
Żywność powinna być naturalna
Jak wykazało badanie TNS, Polacy nie chcą nienaturalności i sztuczności w swoim życiu. Szczególnie dotyczy to żywności - 38% łączy słowo „naturalność” właśnie z tą sferą życia. Aż 78% badanych uważa, że żywność jest tym obszarem ludzkiego życia, który powinien pozostawać naturalny i dlatego nie akceptuje nienaturalnej i przetworzonej żywności. Dla 18% respondentów produkt, który nie jest przygotowywany ręcznie (8%) oraz nie pochodzi z lokalnego rynku (5%) nie jest wart zakupu. Wierzymy też, że produkt, który musiał pokonać długą drogę na sklepową półkę zawiera duże ilości konserwantów, dlatego nie może być naturalny.
fot. mat. prasowe
Obszary, w których sztuczność ma najbardziej negatywny wpływ na życie człowieka
Prawdziwość jest trendy – komentarz Michała Rogowskiego, badacza TNS
Wyniki badania dość dobrze wpisują się w trendy konsumenckie, jakie obserwujemy na polskim rynku, a które dotyczą współczesnych zwyczajów żywieniowych, postaw i oczekiwań wobec żywności czy praktyk kulinarnych. W trendy te wpisuje się: poszukiwanie prawdziwości, autentyczności smaku i receptury, ale także oczekiwana lokalność receptur, pochodzenia produktów i dostawców oraz świeżość rozumiana jako brak przetworzenia i pewność jakości. Polacy z dystansem traktują również żywność, która jest gotowa do spożycia (65%), oraz mielona (38%) i mrożona (30%), uważając ją za produkt wysoce przetworzony i sztuczny. Za zmieniającymi się postawami idą też zmiany w zwyczajach kulinarnych, a przynajmniej w aspiracjach z nimi związanych. Coraz większa wiedza i konsumencka samoświadomości dotyczącej jakości składników, pobudzona ciekawość, chęć eksperymentowania i samodzielnego kucharzenia. Dlatego jeśli wybieramy pożywienie, powinniśmy sugerować się tym, aby produkty były niemielone, nieprzetworzone, świeże i od krajowych dostawców.
fot. mat. prasowe
Czynniki wskazujące na żywność przetworzoną
Naturalność uczuć również pożądana
Badanie objęło również stosunek Polaków do naturalności w innych sferach życia. Uważamy, że nasze zachowanie (40%) i uczucia (37%) powinny być naturalne. Może to oznaczać, że społeczeństwo zwraca coraz większą uwagę na niekonformistyczne postawy. Zwłaszcza młodzi ludzie stawiają na podkreślanie swojego prawdziwego wnętrza. Szczere okazywanie uczuć bliskim też jest już powszechnie akceptowane. Cenimy naturalny wygląd (21%), w czym pomagają naturalne kosmetyki (20%). Naturalność poszukiwana jest również w ekologii. 22% respondentów uważa, że źródła energii powinny być naturalne. Natomiast najmniej negatywnie postrzegana jest nienaturalna chemia gospodarcza (17%) oraz nienaturalna odzież (13%).
Informacje o badaniu
Badanie TNS przeprowadzone na zlecenie KFC w dniach 21.03-26.03.2014 r. na próbie ogólnopolskiej, losowo wybranej, reprezentatywnej grupie 1000 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)