eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeMateriały prasowe: jak napisać tekst ekspercki?

Materiały prasowe: jak napisać tekst ekspercki?

2014-04-30 00:55

Materiały prasowe: jak napisać tekst ekspercki?

Jak napisać tekst ekspercki? © Sergey Nivens - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Informacja prasowa to nie wszystko. Dlaczego? Ponieważ powinna być stosowana tylko wtedy gdy mamy newsa. W pozostałych przypadkach warto postawić na inne materiały prasowe takie jak: teksty eksperckie, poradniki, komentarze do konkretnej sytuacji rynkowej, relacje, reportaże etc. Jak przygotować tekst ekspercki?

Przeczytaj także: Jak napisać informację prasową?

W poprzednim tekście pisałam o tym jak przygotować informację prasową. Tekst ekspercki jest zbudowany podobnie – ma tytuł, lead i rozwinięcie. To tylko „techniczna” strona materiału, ponieważ część merytoryczna rządzi się innymi prawami.

Tekst ekspercki. Co to jest?

To materiał tematyczny, który może dotyczyć różnych zagadnień: finansów, podróży, odchudzania, nowych technologii. Ma zazwyczaj wydźwięk poradniczy i powinien być pisany w takim tonie. Może być on odpowiedzią na list czytelnika, którą w całości przygotowuje ekspert. Może być materiałem problemowym np. „Jak rozliczać się z fiskusem?”, w którym wypowiada się kilku ekspertów. Może być tekstem sezonowym np.: „Sposoby na jesienny spadek odporności”, „Wakacyjna apteczka – co zabrać na rodzinny wyjazd?”.

Kilka porad
  • Twój ekspert powinien mieć wiedzę i doświadczenie, które uwiarygodnią jego wypowiedzi. Pamiętaj, by do tekstu dołączyć jego notkę biograficzną. Jeśli przygotowujesz tekst do mediów regionalnych, warto poprosić o wypowiedzi specjalistę z danego regionu. Jeśli kierujesz komunikat do mediów ogólnopolskich zadbaj, by ranga eksperta była wyższa.
  • Staraj się, by materiał koncentrował się na jednym zagadnieniu. Jeśli przedstawiasz temat, który jest złożony, podziel go na części za pomocą śródtytułów. W ten sposób pogrupujesz kolejne kroki/porady dotyczące tego samego tematu. Możesz to wykorzystać pisząc w tytule: „Pięć kroków do własnej firmy”, „Siedem porad jak zostać licencjonowanym detektywem”, „Trzy sposoby na walkę z nadwagą” etc.
  • Pisz, jakbyś mówił do czytelnika. Jeśli twój tekst jest odpowiedzią na konkretny list np. Pani Janiny z Częstochowy – będzie ci łatwiej. Jeśli nie odpowiadasz na czyjeś pytanie, sam postaw kilka pytań: „Coraz więcej osób cierpi na depresję. Czy pora roku wpływa na obniżenie nastroju? Czy właściwe odżywianie może pomóc? Jak radzić sobie ze stresem?”.
  • Do tekstu dołącz zdjęcie eksperta. Zapytaj, czy redakcja chciałaby zorganizować dodatkową akcję dla czytelników. Mogłaby zamieścić adres mailowy lub telefon eksperta, by czytelnicy mogli zadawać dodatkowe pytania (to dobra reklama, ale również zobowiązanie). A może warto umówić się na dyżur ekspercki, czyli z góry określić godziny tzw. „dostępności”? Wtedy pod tekstem znajdzie się informacja, że nasz specjalista czeka na pytania od czytelników, w dniu takim a takim, w godzinach takich a takich

fot. mat. prasowe

"10 odsłon PR" Agnieszka Żelazko

To zbiór praktycznych porad, na temat jak przygotować materiały prasowe, jak znaleźć się w telewizji śniadaniowej czy jak zorganizować spotkanie prasowe.


Agnieszka Żelazko jest autorką książki "10 odsłon PR", którą można zamówić pod adresem:

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: