Kolory wpływają na efektywność pracy
2014-05-03 01:11
Kolory wpływają na efektywność pracy © Africa Studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Biura muszą się zmienić - nowoczesne środowisko pracy podstawą efektywności
Z danych opublikowanych na początku kwietnia bieżącego roku przez Eurostat wynika, że Polska zajmuje wysoką, czwartą pozycję w Europie pod względem długości czasu pracy. Wyprzedzają nas jedynie Turcja, kraje byłej Jugosławii oraz Grecji (powyżej 42 godzin tygodniowo). Daleko nam zatem do Danii i Norwegii, gdzie pracuje się poniżej 34 godzin, nie mówiąc o Holandii, gdzie w pracy spędza się zaledwie 30 godzin tygodniowo.W 2014 roku – mimo licznych świąt – w biurze spędzimy aż 2000 godzin. W 2015 roku będzie jeszcze intensywniej – aż 2016 godzin. Najbardziej pracowite miesiące w tym roku ciągle jeszcze przed nami – w lipcu i październiku czeka nas aż 184 godzin pracy, a dwa najbliższe (maj i czerwiec) to, dzięki dniom ustawowo wolnym od pracy, jedynie 160 godzin poświęconych pracy. W zależności od miesiąca, w biurze spędzamy 22 – 24,7% naszego czasu.
2000 godzin spędzonych w pracy to dużo, a jak wiadomo, aby czas ten był efektywny, ważne jest, w jaki sposób zaaranżowane jest otoczenie. Wpływa ono nie tylko na efektywność i wydajność pracownika, ale także na jego zdrowie i dobre samopoczucie. Odpowiedni układ pomieszczeń, oświetlenie, widok z biurowego okna oraz cisza to tylko niektóre z elementów wpływających na efekt pracy. Liczy się także obecność roślin, która eliminuje liczbę błędów o 15%, a odpowiednie natężenie światła może zwiększyć produktywność nawet o 8%.
fot. mat. prasowe
Kolory dominujące i pożądane
Jak się okazuje, nie bez znaczenia pozostaje również kolor pomieszczeń, w których pracujemy. Świadczą o tym badania przeprowadzone w ramach projektu Kolorowa Polska realizowanego przez markę Dekoral Fashion, które oprócz informacji na temat kolorów dominujących
w polskich biurach, przedstawiają preferencje Polaków dotyczące wystroju pomieszczeń. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród osób objętych badaniem, blisko 25% pracowników skłania się ku odcieniom zieleni i błękitu (dominuje tweedowa zieleń, limonkowa tafta, lazurowy szantung), odchodząc od koloru szarości i żółci (popularne w biurach cytrusowa żorżeta, perłowa organza i kremowe boucle).
Co ciekawe, badania wskazują na zależność preferencji kolorystycznych od wykonywanych zawodów:
- blue jeans wybierają pracownicy sektora zdrowia i urody, działów Research&Development, budownictwa i IT,
- lazurowy szantung to kolory biura preferowane przez administrację, edukację i szkolenia, branże hotelarską i HoReCa oraz pracowników mediów, kultury i sztuki,
- cytrusowa żorżeta – jedna z najbardziej popularnych barw w biurze to wybór pracowników finansów.
fot. mat. prasowe
Ulubione kolory grup zawodowych
Reklama spowita w czerń
Na tle wyborów poszczególnych branż mocno wyróżnia się branża kreatywna. Okazuje się, że 22% grafików, designerów, fotografów i osób związanych z reklamą marzy o biurze w kolorze… czarnym. Choć wybór może wydawać się nieco posępny, to wbrew pozorom, czerń sprzyja skupieniu.
fot. mat. prasowe
Wymarzone kolory wg płci
Niedawno media poinformowały, że w Szwecji czas pracy niektórych urzędów skrócono do 6 godzin dziennie. W Polsce, jak widać, na taką zmianę się nie zanosi, mimo, że na zaangażowanie Polaków nie można narzekać. Pracujemy długo, często elastycznie, ale jak widać, ogromne znaczenie ma też, w jakich warunkach. Badania Kolorowa Polska pokazują, że kolory mają niebagatelny wpływ na jakość naszej pracy, dlatego w tej kwestii nie wolno pozostawać… zielonym!
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)