Gospodarka morska w Polsce w 2013 r.
2014-05-02 10:15
Gospodarka morska w Polsce w 2013 r. © kozini - Fotolia.com
Przeczytaj także: Gospodarka morska w Polsce 2010
Jak podaje GUS, morską flotę transportową stanowiło 110 jednostek o nośności 3036,1 tys. ton (spadek o 0,3 % w porównaniu z rokiem 2012) i pojemności brutto GT 2084,4 tys. (spadek o 2,0 % w porównaniu z rokiem 2012). Flota przybrzeżna liczyła 33 statki pasażerskie (wzrost o 17,9 % w porównaniu z rokiem 2012) o pojemności brutto GT 8,7 tys. (wzrost o 61,1 % w porównaniu z rokiem 2012).W 2013 r. statki morskiej floty transportowej, należące do polskich przedsiębiorstw przewiozły 6965,4 tys. ton ładunków (spadek o 6,8 % w stosunku do 2012 r.), natomiast przewozy ładunków statkami floty przybrzeżnej wyniosły 1822,0 tys. ton. W 2012 r. nie odnotowano przewozów ładunków statkami floty przybrzeżnej.
Statki polskiej morskiej i przybrzeżnej floty transportowej w 2013 r. przewiozły 1371,2 tys. pasażerów (łącznie z kierowcami samochodów ciężarowych korzystającymi z przewozów promowych). W porównaniu z 2012 r. nastąpił spadek przewozów pasażerów o 0,4 %. W 2013 r. przewieziono 838,2 tys. osób statkami żeglugi morskiej (spadek o 3,4 %) oraz 533,0 tys. pasażerów statkami floty przybrzeżnej (wzrost o 4,7 %).
Obroty ładunkowe w portach morskich wyniosły 64,1 mln ton, tj. o 9,0 % więcej niż w poprzednim roku. Obroty ładunkowe z krajami Europy stanowiły 78,7 % obrotów międzynarodowych (z krajami Unii Europejskiej – 58,0 %), z Azją – 7,0 %, Afryką – 6,3 %, Ameryką Północą – 4,5 %, Ameryką Środkową i Południową – 3,2 %.
Do polskich portów morskich w 2013 r. zawinęło 17,8 tys. statków transportowych, tj. o 3,3 % mniej niż przed rokiem lecz o większej pojemności brutto i większej nośności (odpowiednio o 0,5 % i 4,1 %). W polskich portach rozpoczęło lub zakończyło podróż 2201,1 tys. pasażerów (o 6,7 % mniej niż w 2012 r.), w tym w ruchu międzynarodowym – 1596,8 tys. pasażerów (o 1,0 % mniej).
fot. kozini - Fotolia.com
Gospodarka morska w Polsce w 2013 r.
W 2013 r. wyprodukowano 12 jednostek pływających, tj. o 20,0 % mniej w porównaniu z rokiem poprzednim, natomiast liczba jednostek wyremontowanych wyniosła 532, tj. o 13,8 % mniej niż w 2012 r.
Polska flota rybacka w 2013 r. liczyła 838 jednostek (o 5,0 % więcej niż w 2012 r.), o łącznej pojemności brutto GT wynoszącej 33,9 tys. (o 1,5 % więcej niż w 2012 r.) oraz o mocy 81,4 tys. kW (o 0,7 % mniejszej).
W 2013 r. połowy ryb wyniosły 195,5 tys. ton (o 8,8 % więcej niż w 2012 r.). Połowy bałtyckie stanowiły 68,6 % połowów ogółem (o 1,5 p. proc. więcej niż przed rokiem). Polska flota rybacka prowadziła działalność połowową na wodach Atlantyku Północno-Wschodniego, Środkowo-Wschodniego, natomiast zaprzestano eksploatacji na łowiskach Atlantyku Południowo-Wschodniego. Podobnie jak w latach ubiegłych, nie odnotowano skupu ryb na łowiskach dalekomorskich.
Żegluga morska i przybrzeżna
Morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2013 r. liczyła 110 statków (stanowiących polską własność lub współwłasność) o łącznej nośności 3036,1 tys. ton i pojemności brutto GT 2084,4 tys. (w 2012 r. – 110 statków o łącznej nośności 3044,8 tys. ton i pojemności brutto GT 2126,8 tys.).
fot. mat. prasowe
Morska flota transportowa w 2013 r.
W 2013 r. w porównaniu z 2012 r. przybyło 14 statków o łącznej nośności 345,1 tys. ton i pojemności brutto GT 184,2 tys., ubyło natomiast 15 statków o nośności wynoszącej 354,0 tys. ton i pojemności brutto GT 227,2 tys. Zmiany parametrów w zakresie nośności oraz pojemność brutto były wynikiem przeklasyfikowań statków.
Na koniec 2013 r. pod polską banderą pływały 22 statki o łącznej nośności 37,9 tys. ton i pojemności brutto GT 29,1 tys. Podobnie jak w 2012 r. statki te stanowiły 20,0 % ogólnej liczby jednostek, 1,2 % nośności i 1,4 % pojemności brutto morskiej floty transportowej.
fot. mat. prasowe
Rozkład nośności (DWT) statków morskiej floty transportowej w 2013 r.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)