Gospodarka morska w Polsce w 2013 r.
2014-05-02 10:15
Przeczytaj także: Gospodarka morska w Polsce 2010
W 2013 r. wyprodukowano 12 jednostek pływających, tj. o 20,0 % mniej w porównaniu z rokiem poprzednim. Pojemność brutto (GT) tych statków wyniosła 34,7 tys. i zmniejszyła się w skali roku o 59,1 %.
Miernik produkcyjności stoczni – skompensowana pojemność rejestrowa brutto statków zbudowanych w 2013 r. wyniosła 68,7 tys. CGT i była mniejsza o 48,6 % od uzyskanej w 2012 r.
W 2013 r. inne statki nietowarowe stanowiły 83,3 % całkowitej produkcji stoczniowej, a promy – 16,7 %.
Pod względem nośności wśród wyprodukowanych statków również dominowały inne statki nietowarowe
(76,9 %).
W porównaniu z 2012 r. w portfelu zamówień odnotowano spadek liczby jednostek o 13,6 %, pojemności brutto (GT) – o 36,1 % oraz skompensowanej pojemności brutto CGT – o 48,6 %. W całkowitej liczbie jednostek zamówionych w polskich stoczniach największy udział stanowiły inne statki nietowarowe (42,1 %) oraz kontenerowce (26,3 %). Pod względem nośności wśród zamówionych statków dominowały inne statki nietowarowe (35,3 %).
fot. mat. prasowe
Produkcja statków i portfel zamówień w 2013
W 2013 r. inne statki nietowarowe stanowiły 83,3 % całkowitej produkcji stoczniowej, a promy – 16,7 %. Pod względem nośności wśród wyprodukowanych statków również dominowały inne statki nietowarowe (76,9 %).
Liczba jednostek wyremontowanych w polskich stoczniach w 2013 r. wyniosła 532 sztuki (tj. o 13,8 % mniej niż w 2012 r.), o łącznym tonażu 4703,9 tys. BRT (o 3,5 % mniej niż w 2012 r.). Portfel zamówień na remonty wyniósł 97 jednostek (spadek o 52,0 % w porównaniu z 2012 r.), o łącznym tonażu 1319,2 tys. BRT (o 35,3 % więcej niż w 2012 r.).
Porty morskie
Obroty ładunkowe w portach morskich wyniosły 64,1 mln ton, tj. o 9,0 % więcej niż w 2012 r. Wzrost obrotów odnotowano zarówno w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Gdynia – o 14,2 %, Gdańsk – o 11,4 %, Świnoujście – o 6,5 % oraz Szczecin – o 3,5 %) oraz pozostałych portach: Władysławowo – 5-krotny, Elbląg – o 68,0 %, natomiast spadek obrotów ładunkowych nastąpił w Ustce – o 79,9 %, Kołobrzegu – o 58,6 %, Darłowie – o 31,3 % i Policach – o 14,8 %.
fot. mat. prasowe
Struktura obrotów ładunkowych według portów morskich w 2013 r.
Wzrost obrotów odnotowano zarówno w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Gdynia – o 14,2 %, Gdańsk – o 11,4 %, Świnoujście – o 6,5 % oraz Szczecin – o 3,5 %).
W strukturze obrotów ładunkowych największy udział miały ładunki masowe suche – 41,6 % (w tym węgiel i koks – 18,4 %), ładunki masowe ciekłe – 22,7 % (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej – 19,9 %) oraz ładunki w kontenerach dużych – 20,3 %. W 2013 r. w porównaniu z 2012 r. odnotowano wzrost obrotów następujących grup ładunkowych: kontenery duże – o 21,0 % (o 20,0 % TEU), masowe suche – o 10,4 % toczne samobieżne – o 4,8 %, masowe ciekłe – o 3,7 %, natomiast spadek nastąpił w obrotach ładunków tocznych niesamobieżnych – o 11,0 % i pozostałych ładunkach drobnicowych – o 4,0 %.
fot. mat. prasowe
Struktura obrotów ładunkowych według grup ładunkowych w 2013 r.
W strukturze obrotów ładunkowych największy udział miały ładunki masowe suche – 41,6 % (w tym węgiel i koks – 18,4 %).
Wśród towarów transportowanych statkami w relacji z polskimi portami morskimi w 2013 r. dominowały: węgiel kamienny i brunatny (17,7 %), ropa naftowa (12,8 %), ciekłe produkty rafinacji ropy naftowej (7,1 %) oraz zboża (5,9 %).
W 2013 r. krajowy obrót morski wyniósł 1,2 mln ton (o 9,9 % więcej niż w roku poprzednim) i stanowił 1,9 % obrotów ogółem. W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 62,9 mln ton ładunków (98,1 % obrotów ogółem), tj. o 9,0 % więcej niż w 2012 r. Szacuje się, że około 10,0 % ładunków międzynarodowego obrotu morskiego było transportowanych promami w relacji z portami w Świnoujściu (78,0 % ładunków transportowanych promami), Gdyni (odpowiednio – 20,0 %) oraz Gdańsku (2,0 %).
Międzynarodowy obrót morski był realizowany w 82,2 % w ramach żeglugi bliskiego zasięgu, a 17,8 % przypadało na żeglugę dalekiego zasięgu. Obroty z krajami europejskimi stanowiły 78,7 % międzynarodowych obrotów (w tym z krajami Unii Europejskiej – 58,0 %), Azją – 7,0 %, Afryką – 6,3 %, Ameryką Północną – 4,5 %, Ameryką Środkową i Południową – 3,2 %. Największy udział w międzynarodowych obrotach polskich portów miały ładunki transportowane w relacji z następującymi krajami: Rosją – 15,9 %, Niemcami – 12,2 %, Szwecją – 12,0 %, Holandią – 8,1 %, Wielką Brytanią – 5,6 %, Norwegią – 4,5 %, Finlandią – 3,5 %, Danią – 3,2 %, Stanami Zjednoczonymi – 2,9 %.
![Gospodarka morska w Polsce w 2014 r. [© jcpjr - Fotolia.com] Gospodarka morska w Polsce w 2014 r.](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/gospodarka-morska/Gospodarka-morska-w-Polsce-w-2014-r-155701-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)