Zwyczaje zakupowe Polaków: konsument digitalny
2014-05-11 00:49
Przeczytaj także: Podświadome zakupy online
POWTARZALNOŚĆ:
Większość konsumentów na ogół wykorzystuje te same wzorce postępowania i korzystania z tych samym stron, e-sklepów czy aplikacji.. Migracja tych zasobów odbywa się na ogół raz na miesiąc (20%), a częściej raz na kwartał (45%). Połowa respondentów nie potrafiła oszacować, kiedy ostatnio zmieniła lub skorzystała z innego e-sklepu niż z dotychczasowego, z innego portalu informacyj-nego niż z tego, co zazwyczaj.
OTWARTOŚĆ, PRAGMATYZM, CIEKAWOŚĆ:
Wszystko, co może się przełożyć na poprawę komfortu zakupów przez urządzenia digitalne, jest szczególnie pożądane; jeśli pojawia się aplikacja, dzięki której użytkownik będzie mógł, np. jeszcze szybciej i trafniej wyszukać tanie loty i dowie się o tym z mediów lub reklamy, to skorzysta z niej; jeśli któraś ze stron, np. z odzieżą, zastosuje rozwiązania rozszerzonej rzeczywistości i zaprezentuje zdjęcia nowej kolekcji w technice 3D, to będzie to bardziej atrakcyjna forma sprzedaży.
TRENDY, MODA, ZMIENNOŚĆ:
To jedna z mniej wdzięcznych cech konsumenta digitalnego; jeśli jakieś rozwiązanie nie wejdzie takim konsumentom w nawyk korzystania, dzięki popularności i temu, że coś jest po prostu “mod-ne”, to prędzej niż później, taka aplikacja czy e-sklep, znika ze świadomości użytkownika; przestaje się liczyć, przestaje być trendy; rozwiązań digitalnych wspomagających shopping, ale też ingeru-jących w nasze codzienne życie, jest tak wiele, że konsumenci nie nadążają, stąd zrodziła się ko-nieczność gradacji tego, co „fajne” i tego, co „niefajne”, np. poprzez udział mediów społecznościo-wych i lansowania jednych aplikacji / e-sklepów, kosztem innych.
Czym jest dzisiaj smartfon/tablet/urządzenie mobilne
To wzajemnie uzupełniające się urządzenia, z których korzystamy na różne sposoby, zależnie od sytuacji. Rano, gdy się budzimy pierwsza styczność to budzik (60%) lub radio internetowe (30%). Następnie można zerknąć na profil na Facebook’u (45%), niektórzy robią to przy śniadaniu (55%), czy w trakcie podróży do pracy, na uczelnię (70%). Podczas takich przejazdów komunikacją miejską, smartfony wykorzystujemy także do zapoznania się z informacjami (60%), do czytania książki (30%) bądź słuchania muzyki (70%). Czasami wszystko robimy jednocześnie (25%).
Planując zakupy danego dnia, będąc jeszcze w pracy lub na uczelni, tworzymy sobie listy zakupów w aplikacjach (dotyczy to najczęściej artykułów spożywczych), a jeśli chcemy kupić produkt, np. odzieżowy, zaczynamy przeglądać e-sklepy. Zaczynamy od swoich ulubionych (80%), ale czasami korzystając z Google klikamy w linki tych sklepów, których reklamy się wyświetlają (20%). Jeśli chorujemy lub mamy znajomych, kogoś w rodzinie, którzy mają kłopoty ze zdrowiem, smartfon służy nam do zweryfikowania wiedzy i opinii innych na temat danej choroby. Jeśli coś ciekawego, śmiesznego lub niecodziennego wydarzy się wokół nas, robimy fotkę i informujemy o tym swoich znajomych na Facebook’u.
Aż 85% z nas korzysta z portali społecznościowych lub aplikacji typu Wykop, Kwejk, Demotywatory oraz wybranych kanałów na YouTube. Sięgamy po te treści, aby się pośmiać, wyluzować, zabić czas (75%). Na uczelni korzystamy ze smartfona robiąc zdjęcia notatek, bądź skanując fragmenty książek czy opracowań (40%). Nagrywamy wykłady, rozmowy, ważne spotkania (35%). Korespondujemy na Skype oraz innych komunikatorach (70%). To przez smartfon, w pracy, na uczelni czy w wolnym czasie, wyszukujemy przepisów na obiad lub inną kulinarną okazję.
To smartfon jest na ogół pierwszym urządzeniem, przez które sprawdzamy informacje na temat cen wycieczek i miejsc, do których planujemy pojechać na urlop.
fot. mat. prasowe
Uzytkowanie urządzeń mobilnych w ciągu dnia
Po pracy lub po innych zajęciach coraz częściej sięgamy po tablet. Komputer jest poniekąd w odstawce. Wygodniej jest nam dotykać ekran.
Po pracy lub po innych zajęciach coraz częściej sięgamy po tablet. Komputer jest poniekąd w odstawce. Wygodniej jest nam dotykać ekran. Program TV, aplikacje z ulubionymi grami, serwisy informacyjne, portale specjalistyczne (odnośnie hobby, zainteresowań), przeglądanie portali roz-rywkowych, czytanie książki czy magazynów - to wszystko zabiera nam 70% czasu, kiedy korzystamy z tableta. Pozostałą część przeznaczamy na typowe zakupowe aktywności. Odwiedzamy swoje ulubione e-sklepy (80%) lub m-sklepy (20%). M-sklepy są jeszcze zdecydowanie mniej popularne. Brakuje czegoś w rodzaju przeglądarki dla aplikacji mobilnych. Taki “Google” dla mobilnych rozwiązań.
![Zakup telewizora i pralki? Decyduje cena [© promofocus z Pixabay] Zakup telewizora i pralki? Decyduje cena](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/elektronika-uzytkowa/Zakup-telewizora-i-pralki-Decyduje-cena-258424-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)