Najcenniejsze marki świata 2014
2014-05-22 12:32
Apple nie jest już liderem rankingu najcenniejszych marek świata © nito - Fotolia.com
Apple nie jest już liderem rankingu najcenniejszych marek świata. W tegorocznym zestawieniu giganta z Cupertino wyprzedza Google. Trzecie miejsce przypada IBM. Wśród marek z Europy kontynentalnej palma pierwszeństwa wędruje do SAP, potentata w sektorze oprogramowania dla przedsiębiorstw.
Przeczytaj także: Najsilniejsze marki w Polsce 2013
Po trzech latach na szczycie, Apple spadł na 2. miejsce wskutek 20-procentowego obniżenia wartości swojej marki do poziomu 148 mld USD. Apple nadal pozostaje w ścisłej czołówce marek o najlepszych wynikach, jednak coraz częściej pojawia się poczucie, że marka ta nie jest już synonimem technologii w życiu konsumentów ze względu na brak przełomowych premier produktów tej marki. Z kolei lider branży B2B, czyli IBM, utrzymał swoje 3. miejsce, z wartością marki na poziomie 108 mld USD.Nick Cooper, Dyrektor Zarządzający firmy Millward Brown Optimor, skomentował pozycję lidera rankingu następująco: „W ostatnim roku Google było marką niezwykle innowacyjną – przypomnijmy choćby Google Glass, inwestycje w sztuczną inteligencję czy szereg umów partnerskich, dzięki którym system operacyjny Android zawędrował do innych produktów, nawet do samochodów. Wszystkie te działania stanowią bardzo mocny sygnał dla konsumentów i mówią im o tym, czym jest Google. Te kroki ze strony Google’a zbiegły się w czasie ze spowolnieniem rozwoju Apple’a”.
„Tegoroczny indeks wskazuje koniec recesji oraz silne odbicie wycen a także – po raz pierwszy – realny wzrost w każdej kategorii oraz w całym rankingu Top 100” – stwierdził David Roth, prezes firmy The Store należącej do grupy WPP. „Niezwykły jest sposób, w jaki silne marki stały się liderami ożywienia. Aż 71 marek z rankingu Top 100 w 2014 roku znalazło się w tym rankingu również w 2008 r. Pomimo zawirowań na rynkach finansowych i w sektorze usług cyfrowych, które zdziesiątkowały rynek w ostatnich latach, te właśnie marki niezmiennie utrzymują się w rankingu, dowodząc odporności i trwałości silnych marek”.
Badanie najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100, realizowane na zlecenie WPP przez Millward Brown Optimor, obecnie weszło w dziewiąty rok swojej historii. Jest to jedyny ranking biznesowy, w którym przy obliczaniu wartości marek bierze się pod uwagę nie tylko dane finansowe, lecz także opinie potencjalnych i obecnych nabywców danej marki.
Łączna wartość marek z rankingu Top 100 niemal podwoiła się od czasów pierwszego rankingu opracowanego w 2006 r. Obecnie pierwsza setka warta jest 2,9 biliona USD, co oznacza wzrost o 49% w stosunku do wyceny z 2008 roku, który stał się początkiem kryzysu bankowo-walutowego.
fot. mat. prasowe
Najcenniejsze marki świata w rankingu BrandZ Top 10 w 2014 r.
Wybór najważniejszych wyników z tegorocznego raportu:
- Rola w życiu konsumentów: Marki odnoszące sukcesy, jak np. Google (marka nr 1), Facebook, Twitter, Tencent czy LinkedIn, to coś więcej niż po prostu narzędzia. Marki te wpisały się na stałe w nasze życie. Oferują one nowe formy komunikacji, które angażują uwagę i wyobraźnię, a jednocześnie pomagają ludziom zorganizować pozostałą część życia. Aby zyskać więcej miejsca w naszych głowach, marki takie jak Tencent czy Google przekraczają nawet granice kategorii. Trend ten również wyniósł w górę markę nr 1 w kategorii odzieży – Nike, która jest doskonałym przykładem marki starającej się o udział w życiu konsumentów. Oferuje ona takie usługi jak Nike+, znacznie wykraczające poza funkcjonalną rację bytu tej marki.
Przeczytaj także:
Apple najcenniejszą marką świata 2024
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)