Najcenniejsze marki świata 2014
2014-05-22 12:32
Przeczytaj także: Najsilniejsze marki w Polsce 2013
Należąca do koncernu Telefonica marka Movistar odnotowała wzrost o 56%, osiągając wartość 20,8 mld USD i plasując się na 46. miejscu w globalnej setce dzięki inwestycjom w Ameryce Łacińskiej oraz imponującemu wzrostowi dochodów w Hiszpanii.
SAP, gigant w sektorze oprogramowania dla przedsiębiorstw, zachował pozycję nr 1 w Europie kontynentalnej, z wartością marki na poziomie 36,4 mld USD, co było równoznaczne ze wzrostem o 6%, a z kolei Deutsche Telekom wyprzedził BMW w walce o drugie miejsce (wartości marek to odpowiednio 28,8 mld USD oraz 25,7 mld USD). Firma L’Oréal wspięła się o dwie pozycje na miejsce 5., nieznacznie wyżej niż ekspert szybkiej mody Zara – odpowiednio 23,4 mld USD oraz 23,1 mld USD.
Ogólnie rzecz biorąc, wartość marek Top 10 z Europy kontynentalnej wzrosła o 19%, co jest świadectwem ożywienia na niektórych rynkach europejskich oraz dalszego wzrostu w skali globalnej. Mimo tegorocznych wzrostów marki europejskie znacznie osłabły w wymiarze globalnym ze względu na kryzys strefy euro.
fot. mat. prasowe
Najcenniejsze 10 marek Europy kontynentalnej (Top 10) w 2014 r.
Szwedzka sieć sklepów detalicznych podniosła wartość swojej marki o 61% do 19,4 mld USD na fali silnej sprzedaży w Chinach, Rosji i USA, gdzie sieć ta kontynuuje swoją ekspansję.
Mimo iż Europa kontynentalna odpowiada obecnie za 23% łącznej liczby marek w Top 100 oraz za 14% wartości rankingu, jest to znaczny spadek w stosunku do wyników sprzed recesji (rok 2008). Sześć lat temu Europa miała w zestawieniu 28 marek, stanowiących 20% łącznej wartości rankingu (z wyłączeniem marek pochodzących z Wielkiej Brytanii).
„Tegoroczny indeks wskazuje na koniec recesji oraz silne odbicie wycen i realny wzrost w całej setce” – stwierdził Nick Cooper, Dyrektor Zarządzający firmy Millward Brown Optimor. „Widać, że Europa kontynentalna również skorzystała na ożywieniu gospodarczym (zwłaszcza w przypadku spółek silnie powiązanych z rynkiem amerykańskim), jednak tegoroczne zestawienie pokazuje, jak bardzo niszczący wpływ na ten region wywarł kryzys strefy euro i sektora bankowego. Marki europejskie mają jeszcze wiele do zrobienia, żeby wrócić do swoich wyników z 2008 roku”.
Europa dominuje w branży dóbr luksusowych, ale zostaje w tyle, jeśli chodzi o branżę technologiczną: Marki z Europy kontynentalnej podążają w ślad za wieloma trendami ogólnoświatowymi i są szczególnie silnie reprezentowane w kilku kategoriach. Wśród nich znalazły się „Dobra luksusowe”, gdzie aż 8 spośród 10 najcenniejszych marek pochodzi z Europy. Stary kontynent jest także silnie obecny w kategorii „Odzież” (najszybciej rosnącej ze wszystkich kategorii rankingu) z markami takimi jak Zara i H&M, a także „Motoryzacja” (druga w kolejności najszybciej rosnąca kategoria) za sprawą BMW, Mercedesa i Volkswagena, jak również „Telekomunikacja” – tu odnotować należy marki Deutsche Telekom, Movistar i Orange. Sytuacja ta pozwoliła markom z Europy kontynentalnej wznieść się na fali ogólnoświatowego ożywienia. Region ten słabo wypada jednak w sektorze technologicznym, gdzie tylko 3 na 20 najcenniejszych marek wywodzi się z Europy.
![Apple najcenniejszą marką świata 2024 [© Anna z Pixabay] Apple najcenniejszą marką świata 2024](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/najlepsza-marka/Apple-najcenniejsza-marka-swiata-2024-260187-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)