Popyt na produkty spożywcze w górę
2014-05-30 09:05
Ryby © Alexander Raths - Fotolia.com
Przeczytaj także: Technologia w branży spożywczej
- Portugalska Misja Biznesowa 2014 to kolejne już wydarzenie organizowane wspólnie przez Banco Espirito Santo, PKO Bank Polski oraz Polską-Portugalską Izbę Gospodarczą (PPCC). W tym roku postawiliśmy wyłącznie na firmy z sektora spożywczego i zacieśnianie współpracy między producentami i dystrybutorami żywności z Polski i Portugalii– mówi Bartłomiej Dmitruk, Dyrektor Zarządzający Departamentu Bankowości Inwestycyjnej i Korporacyjnej Espirito Santo Investment Bank, który należy do globalnej grupy Banco Espirito Santo. – Główny cel misji to pomoc w nawiązaniu relacji międzynarodowych, gdyż w naszej ocenie, wiele firm z sektora spożywczego, ze względu na nasycenie rynku lokalnego w Polsce, by się rozwijać musi eksplorować nowe ścieżki, poza naszymi granicami. Dzięki temu będą mogli skorzystać ze wzrostu nie tylko rynku polskiego, ale też innych ciekawych rynków wschodzących.W ramach Portugalskiej Misji Biznesowej w Polsce 2014 do Warszawy przyjeżdża prawie 30 portugalskich przedsiębiorców z branży spożywczej, którzy oferują wysokiej jakości produkty, takie jak oliwa, kawa, owoce morza, ryby czy wino. Z jednej strony polscy dystrybutorzy i handlowcy będą mieli dostęp do nowych artykułów, które będą mogli zaoferować polskim konsumentom. Z drugiej, jest to szansa na uruchomienie lub zwiększenie eksportu żywności do krajów, z którymi Portugalia utrzymuje stałe relacje biznesowe, a które dla Polski nadal są obszarem niezagospodarowanym - na szybko rosnących rynkach afrykańskich czy południowo-amerykańskich.
fot. Alexander Raths - Fotolia.com
Ryby
- Oferta produktowa portugalskich przedsiębiorców powinna spotkać się z zainteresowaniem na naszym lokalnym rynku, gdyż są to towary atrakcyjne dla konsumenta, które jeszcze nie są u nas powszechnie dostępne – mówi Maria Mickiewicz, analityk Espirito Santo Investment Bank. – Dodatkowo, jak wynika z raportu „Emerging Markets Food”, w ciągu kilku lat zwiększy się popyt na takie towary jak ryby i owoce morza, wzrośnie konsumpcja mięsa oraz zboża. Dzięki otwarciu na nowe rynki, polscy przedsiębiorcy będą mogli intensywnie uczestniczyć we wzroście konsumpcji, nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Zwłaszcza, że w najbliższym czasie niekorzystny wpływ na branżę będzie wywierać osłabienie dynamiki eksportu produktów rolno-spożywczych w związku z embargiem na import wieprzowiny z Polski na wschodzie oraz niespokojną sytuację na Ukrainie.
Przedstawiciele BESI podkreślają również, że Polska znajduje się teraz w najlepszym momencie do nawiązania współpracy międzynarodowej. Chodzi tu o przyjazny przedsiębiorcom system prawny oraz stabilną sytuację ekonomiczną i społeczną. Atrakcyjność polskiego rynku jako główny powód do nawiązania współpracy podkreślają m.in. przedstawiciele firmy Adira. Brali oni udział w pierwszej Portugalskiej Misji Biznesowej w Polsce w 2013 roku, której skutkiem było podpisanie umowy z polskim przedsiębiorcą. Dzięki tej współpracy produkty metalowe wytwarzane przez Adrię są już od kilkunastu miesięcy dostępne dla polskich konsumentów.
- Przykładów satysfakcjonującej współpracy po pierwszej misji jest więcej. Nasi klienci, m.in. firma Korbanek zgłosiła się do nas z informacją, że udało im się rozszerzyć własną działalność. Dzięki nawiązaniu współpracy z firmą Cotesi, portugalskim producentem sprzętu dla rolnictwa, Korbanek stała się pierwszym i jedynym dostarczycielem tych unikalnych rozwiązań na polskim rynku – mówi Agnieszka Wasilewska-Semail, dyrektor Pionu Sprzedaży Korporacyjnej PKO Banku Polskiego.
Według danych Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Lizbonie, w 2013 roku eksport polskich artykułów rolno-spożywczych do Portugalii zwiększył się o 11,5 proc, do poziomu 62,5 mln euro.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
proinnowacyjni.pl / 2014-09-14 12:07:15
Inicjatywą wartą przemyślenia powinno być powołanie czegoś na wzór klastra producentów żywności. W dziedzinie innowacyjnego biznesu działa Proinnowacyjny Klaster Biznesu, który w bardzo dobry sposób promuje swoich członków i ich usługi. Może warto pójść w tym kierunku? [ odpowiedz ] [ cytuj ]