eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolskaPopyt na produkty spożywcze w górę

Popyt na produkty spożywcze w górę

2014-05-30 09:05

Popyt na produkty spożywcze w górę

Ryby © Alexander Raths - Fotolia.com

W ciągu najbliższych lat popyt na produkty spożywcze ma rosnąć. Będzie to następstwem wzrastającej zamożności klasy średniej oraz urbanizacji krajów rozwijających się - czytamy w raporcie „Emerging Markets Food” przygotowanym przez analityków Espirito Santo Investment Bank (BESI), który współorganizuje tegoroczną Portugalską Misję Biznesową 2014. Przed producentami żywności, sieciami spożywczymi oraz producentami towarów rolnych rysują się zatem interesujące perspektywy.

Przeczytaj także: Technologia w branży spożywczej

- Portugalska Misja Biznesowa 2014 to kolejne już wydarzenie organizowane wspólnie przez Banco Espirito Santo, PKO Bank Polski oraz Polską-Portugalską Izbę Gospodarczą (PPCC). W tym roku postawiliśmy wyłącznie na firmy z sektora spożywczego i zacieśnianie współpracy między producentami i dystrybutorami żywności z Polski i Portugalii– mówi Bartłomiej Dmitruk, Dyrektor Zarządzający Departamentu Bankowości Inwestycyjnej i Korporacyjnej Espirito Santo Investment Bank, który należy do globalnej grupy Banco Espirito Santo. – Główny cel misji to pomoc w nawiązaniu relacji międzynarodowych, gdyż w naszej ocenie, wiele firm z sektora spożywczego, ze względu na nasycenie rynku lokalnego w Polsce, by się rozwijać musi eksplorować nowe ścieżki, poza naszymi granicami. Dzięki temu będą mogli skorzystać ze wzrostu nie tylko rynku polskiego, ale też innych ciekawych rynków wschodzących.

W ramach Portugalskiej Misji Biznesowej w Polsce 2014 do Warszawy przyjeżdża prawie 30 portugalskich przedsiębiorców z branży spożywczej, którzy oferują wysokiej jakości produkty, takie jak oliwa, kawa, owoce morza, ryby czy wino. Z jednej strony polscy dystrybutorzy i handlowcy będą mieli dostęp do nowych artykułów, które będą mogli zaoferować polskim konsumentom. Z drugiej, jest to szansa na uruchomienie lub zwiększenie eksportu żywności do krajów, z którymi Portugalia utrzymuje stałe relacje biznesowe, a które dla Polski nadal są obszarem niezagospodarowanym - na szybko rosnących rynkach afrykańskich czy południowo-amerykańskich.

fot. Alexander Raths - Fotolia.com

Ryby

Jak wynika z raportu „Emerging Markets Food”, w ciągu kilku lat zwiększy się popyt na takie towary jak ryby i owoce morza, wzrośnie konsumpcja mięsa oraz zboża.


- Oferta produktowa portugalskich przedsiębiorców powinna spotkać się z zainteresowaniem na naszym lokalnym rynku, gdyż są to towary atrakcyjne dla konsumenta, które jeszcze nie są u nas powszechnie dostępne – mówi Maria Mickiewicz, analityk Espirito Santo Investment Bank. – Dodatkowo, jak wynika z raportu „Emerging Markets Food”, w ciągu kilku lat zwiększy się popyt na takie towary jak ryby i owoce morza, wzrośnie konsumpcja mięsa oraz zboża. Dzięki otwarciu na nowe rynki, polscy przedsiębiorcy będą mogli intensywnie uczestniczyć we wzroście konsumpcji, nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Zwłaszcza, że w najbliższym czasie niekorzystny wpływ na branżę będzie wywierać osłabienie dynamiki eksportu produktów rolno-spożywczych w związku z embargiem na import wieprzowiny z Polski na wschodzie oraz niespokojną sytuację na Ukrainie.

Przedstawiciele BESI podkreślają również, że Polska znajduje się teraz w najlepszym momencie do nawiązania współpracy międzynarodowej. Chodzi tu o przyjazny przedsiębiorcom system prawny oraz stabilną sytuację ekonomiczną i społeczną. Atrakcyjność polskiego rynku jako główny powód do nawiązania współpracy podkreślają m.in. przedstawiciele firmy Adira. Brali oni udział w pierwszej Portugalskiej Misji Biznesowej w Polsce w 2013 roku, której skutkiem było podpisanie umowy z polskim przedsiębiorcą. Dzięki tej współpracy produkty metalowe wytwarzane przez Adrię są już od kilkunastu miesięcy dostępne dla polskich konsumentów.

- Przykładów satysfakcjonującej współpracy po pierwszej misji jest więcej. Nasi klienci, m.in. firma Korbanek zgłosiła się do nas z informacją, że udało im się rozszerzyć własną działalność. Dzięki nawiązaniu współpracy z firmą Cotesi, portugalskim producentem sprzętu dla rolnictwa, Korbanek stała się pierwszym i jedynym dostarczycielem tych unikalnych rozwiązań na polskim rynku – mówi Agnieszka Wasilewska-Semail, dyrektor Pionu Sprzedaży Korporacyjnej PKO Banku Polskiego.

Według danych Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Lizbonie, w 2013 roku eksport polskich artykułów rolno-spożywczych do Portugalii zwiększył się o 11,5 proc, do poziomu 62,5 mln euro.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Popyt na produkty spożywcze w górę

    proinnowacyjni.pl / 2014-09-14 12:07:15

    Inicjatywą wartą przemyślenia powinno być powołanie czegoś na wzór klastra producentów żywności. W dziedzinie innowacyjnego biznesu działa Proinnowacyjny Klaster Biznesu, który w bardzo dobry sposób promuje swoich członków i ich usługi. Może warto pójść w tym kierunku? odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: