eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeEmployer branding w pigułce

Employer branding w pigułce

2014-06-02 10:53

Employer branding w pigułce

Celem employer branding jest zbudowanie pozytywnego i spójnego wizerunku firmy jako pracodawcy © Coloures-pic - Fotolia.com

Pomimo szerokich zapewnień o strategicznym podejściu do rekrutacji pracowników, wiele firm nie zwraca wystarczającej uwagi na długoterminowe korzyści związane z umiejętnym budowaniem wizerunku dobrego pracodawcy. Tymczasem pośród źródeł dominacji takich gigantów jak Google, Starbucks czy Verizon, jest między innymi umiejętnie wdrożony employer branding. O zaletach tej strategii powoli przekonują się także polskie firmy. Już prawie jedna czwarta polskich przedsiębiorców dostrzega korzyści związane z posiadaniem jasno określonej strategii kształtowania wizerunku pracodawcy. Czym jest employer branding i jakie płyną z niego korzyści?

Przeczytaj także: Employer branding a rekrutacja pracowników

Celem employer branding jest zbudowanie pozytywnego i spójnego wizerunku firmy jako pracodawcy, wśród pracowników, kandydatów na rynku pracy oraz klientów i partnerów biznesowych. Narzędzi służących osiągnięciu tego celu jest mnóstwo, od internetowej zakładki „kariera” na stronie firmy, po szeroko zakrojone kampanie promocyjne w mediach.

- Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy z faktu, że elementem budowania wizerunku przedsiębiorstwa jest także odpowiednio prowadzona rekrutacja pracowników. Lakoniczne ogłoszenia, wypełnione frazesami w rodzaju: „dynamicznie rozwijająca się, międzynarodowa firma” nie wzbudzą w potencjalnych kandydatach chęci przynależności do firmy. – mówi Marcin Kotus z Feender.com, portalu gromadzącego oferty pracy i staży. - Bardzo często ogłoszenia kończą się zdaniem „odpowiemy jedynie na wybrane oferty”. Umacnia to w kandydatach poczucie, że nie są traktowani do końca poważnie. Firmy stosujące strategię employer branding nie pozwalają sobie na ignorowanie żadnego kandydata. Nagłe zerwanie kontaktu również nie wchodzi w grę. Dobrze potraktowany potencjalny pracownik, nawet jeśli nie otrzyma wymarzonego stanowiska, wyniesie z całego doświadczenia bardzo pozytywną opinię o firmie, którą będzie powielał w swoim otoczeniu – dodaje Marcin Kotus z Feender.com.

Narzędzia stosowane w strategii employer branding znacznie wykraczają poza sam proces rekrutacji pracowników. Tradycyjnie mnóstwo opcji działania dostarcza internet, będący naturalnym kanałem dotarcia do interesującej nas grupy docelowej. Szalenie istotna jest umiejętna promocja firmy w wyszukiwarkach i serwisach społecznościowych, na których potrzeby dobrze jest tworzyć odpowiednie materiały promocyjne. Filmy, gry czy relacje z eventów pracowniczych pomogą nam zbudować wizerunek firmy jako przyjaznego miejsca pracy.

fot. Coloures-pic - Fotolia.com

Celem employer branding jest zbudowanie pozytywnego i spójnego wizerunku firmy jako pracodawcy

Narzędzi służących osiągnięciu tego celu jest mnóstwo, od internetowej zakładki „kariera” na stronie firmy, po szeroko zakrojone kampanie promocyjne w mediach.


Employer branding obejmuje również działania wykraczające poza świat wirtualny. Wiele firm zdaje sobie sprawę z potrzeby zaistnienia w świadomości młodych ludzi, stąd organizowanie specjalnych akcji promocyjnych na uczelniach wyższych. Równie istotne jest aranżowanie w firmie dni otwartych, udział w targach pracy oraz umieszczanie ogłoszeń o pracę w prestiżowych wydawnictwach prasowych. Nie da się jednak zaprzeczyć, że ogłoszenia prasowe odchodzą powoli do lamusa, a największe pole do popisu daje internet.

- Firma, która chce budować wizerunek dobrego pracodawcy nie może bać się zewnętrznej weryfikacji. Wiele portali i wydawnictw organizuje konkursy i plebiscyty dla najlepszych pracodawców. Zdobycie takiego wyróżnienia jest dla firmy bezcenne i zapewnia stały dopływ wartościowych kandydatur. – mówi Marcin Kotus z Feender.com.

Wysokie zainteresowanie wśród najlepiej wykwalifikowanych kandydatów do pracy to istotna, jeśli nie najważniejsza korzyść związana z wdrożeniem strategii employer branding. Dzięki pozytywnie odbieranemu wizerunkowi pracodawcy znacznie zwiększa się ilość aplikacji, składanych nawet bez wcześniejszego informowania o wakatach w firmie.

- Employer branding przynosi korzyści każdemu pracodawcy, niezależnie od rozmiaru i profilu działalności. Podobnie jak w przypadku każdej związanej z wizerunkiem strategii długoterminowej, nie jesteśmy do końca w stanie przewidzieć, w jaki sposób zaprocentują nasze działania – mówi Marcin Kotus z Feender.com. – Z całą pewnością employer branding niweluje ilość negatywnych opinii o firmie, wzrasta także zainteresowanie mediów naszą działalnością. Szalenie istotną kwestią są zmieny zachodzące w środowisku wewnętrznym. Jak wynika z badań, 80% pracodawców uważa, że główną korzyścią z posiadania spójnej strategii employer branding jest spójna komunikacja. Oprócz tego zwiększa się poziom motywacji osób zatrudnionych w naszej firmie, które dobrowolnie stają się ambasadorami swoich miejsc pracy. Poprawiają się także wskaźniki retencji pracowników. Poza tym, firmie o pozytywnym wizerunku łatwiej jest przyciągać strategicznych partnerów biznesowych. Co ciekawe, udowodniono także zależność pomiędzy wysokimi wynikami w rankingach najlepszych miejsc pracy, a dobrą ceną akcji giełdowych przedsiębiorstwa. Korzyści jest wiele, a wszystkie przekładają się na to, co dla każdego pracodawcy najważniejsze: zysk. – podsumowuje Marcin Kotus z Feender.com.

Nie ma wątpliwości, że wdrażanie strategii employer branding powinno być priorytetem dla każdego nowoczesnego przedsiębiorstwa. Staranny dobór mediów, w których zamieszczamy ogłoszenia o pracę oraz odpowiednia treść w nich zawarta – to pierwsze kroki na drodze do budowania wizerunku dobrego pracodawcy.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Daria Siwka - BardzoHR

    Daria Siwka - bardzoHR / 2014-07-29 23:18:23

    Dobrze napisany artykuł. Do listy dodałabym jednak jeszcze jedną pozycję. I to w dodatku taką, która tę listę powinna otwierać. Jest nim audyt marki pracodawcy. Przeprowadzenie badań wśród wewnętrznych (pracownicy) i zewnętrznych (kandydaci) przyniesie wiedzę o marce. Dzięki ankietom, wywiadom lub badaniom fokusowym możemy dowiedzieć się co sądzą o pracodawcy jego pracownicy oraz jak postrzegają ofertę zatrudnienia Ci, którzy są w obszarze zainteresowań organizacji. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: