Jakie portale społecznościowe wybierają sprzedawcy?
2014-06-03 00:22
Przeczytaj także: Social media po polsku: czego szukamy w mediach społecznościowych?
Na kolejnym miejscu w rankingu popularności serwisów społecznościowych wśród polskich e-sklepów plasują się prowadzone przez sklepy internetowe blogi, które wykorzystywane są przez nie w bardzo różnych celach. Oprócz blogów B2C z poradami, informacjami o okazjach lub opisywanych w nich sytuacji z życia codziennego, wśród sklepów oferujących odzież często znaleźć można powtarzającą się tendencję, jaką jest prowadzenie blogów lifestyle'owych przypominających wciąż popularne blogi modowe. Z drugiej strony są to profesjonalne platformy B2B z informacjami dla producentów i innych sprzedawców. Biorąc pod uwagę niskie, bo zaledwie 4%-owe zainteresowanie polskich sklepów internetowych społecznością biznesową LinkedIn, można dojść do wniosku, że to właśnie blog jest chętniej wybieranym medium do prezentowania się w sieci także jako potencjalny pracodawca.
Jeśli chodzi o udostępnianie zdjęć, polskie sklepy chętniej niż po Instagram sięgają po Pinterest, który cieszy się ich 16%-owym zainteresowaniem. Wybór sprzedawców staje się jasny przy uwzględnieniu różnych sposobów użytkowania obu tych serwisów: tematyczne zakładanie i grupowanie tablic z przypinanymi do nich zdjęciami sprawia, że Pinterest znacznie lepiej nadaje się jako narzędzie pomocne przy zwiększaniu zysków, podczas gdy Instagram wyraźnie służy jego prywatnym użytkownikom do dokumentowania osobistych wydarzeń z ich życia. Nie oznacza to jednak, że sklepy internetowe z góry powinny spisać go na straty – doskonałą praktyką jest prezentowanie na Instagramie kulis pracy w ich firmie i dzielenie się podobnymi codziennymi doświadczeniami.
W porównaniu z pozostałymi europejskimi rynkami uwzględnionymi w badaniach idealo, polskie sklepy plasują się na ostatnim miejscu procentowego zestawienia ich aktywności na większości analizowanych portali społecznościowych. Zarówno w Polsce, jak i we Włoszech, procentowy udział sklepów prezentowanych na zbadanych platformach w żadnym przypadku nie plasuje się na pierwszym miejscu. Francuskie sklepy prowadzą natomiast na Pinterescie (46%) i LinkedId (48%), zaś wraz z Niemcami mogą pochwalić się największą (po 60%) ilością sklepów posiadających własne kanały na YouTube. Wielka Brytania jest z kolei krajem, w którym najwięcej, bo aż 30% sprzedawców korzysta z promowania swoich usług na Instagramie. Wciąż jest to jednak serwis społecznościowy, który plasuje się w tym kraju na przedostatnim miejscu w porównaniu z pozostałymi sieciami. Ponieważ wspomniany raport agencji We Are Social wyraźnie pokazuje, że aktywność Polaków w sieci nieznacznie różni się od tej, jaką reprezentują sobą mieszkańcy pozostałych europejskich krajów opisanych w badaniach idealo, można mówić tu potencjale, który nie jest w pełni wykorzystywany przez polskie sklepy internetowe przy docieraniu do ich klientów za pośrednictwem Social Media.
Asortyment ogólny i elektronika najsilniejsze w Social Media
Spojrzenie na wyniki badań idealo według poszczególnych zanalizowanych branży potwierdza fakt, że w Polsce to Facebook jest najczęściej wykorzystywaną platformą służącą do tworzenia społeczności dla klientów sklepów internetowych. Godnym uwagi jest jednak także wysokie zainteresowanie Google+ wśród sprzedawców oferujących asortyment ogólny. I to właśnie te sklepy, posiadające liczne kategorie produktów i trudne do przyporządkowania do jednej branży, są wraz ze sprzedawcami z działu mody i elektroniki najczęściej reprezentowane na portalach społecznościowych.
Sklepy oferujące asortyment motoryzacyjny najrzadziej budują społeczności wśród swoich klientów, przez co są też tymi ze zbadanych przez idealo sprzedawców, których profile najtrudniej – bo zaledwie w 60% przypadków – znaleźć można na Facebooku. Tylko w dwóch z przebadanych sklepów z tej branży można też znaleźć ich strony na Instagramie i Pintereście, co również nie jest zaskakujące w przypadku handlarzy z asortymentem skierowanym do męskiej klienteli. Inaczej wygląda to w przypadku sprzedawców oferujących skierowaną głównie do kobiet modę, których już prawie połowa dzieli się swoimi zdjęciami na tych serwisach. Ponadto nie należy zapominać o naturze społeczności takich jak Instagram i Pinterest – w prezentowaniu takich produktów jak odzież, buty i akcesoria szczególną rolę odgrywają wrażenia optyczne.
![Twitter, Facebook i Instagram - popularność w różnych krajach [© nanomanpro - Fotolia.com] Twitter, Facebook i Instagram - popularność w różnych krajach](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Twitter/Twitter-Facebook-i-Instagram-popularnosc-w-roznych-krajach-154543-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)