Przedsiębiorczość Polaków: snujemy marzenia czy realizujemy?
2014-06-06 11:16
Przedsiębiorczość Polaków: snujemy marzenia czy realizujemy? © ra2 studio - Fotolia.com
"Każdy jest kowalem swojego losu". Z zasadnością tego stwierdzenia zgadza się ponad połowa Polaków przebadanych na potrzeby najnowszego "Barometru ING: Realizujemy czy snujemy". Jeszcze większa rzesza respondentów przyznaje, że woli działać niż złorzeczyć na los. To teoria. W praktyce okazuje się, że za deklaracjami nie zawsze podążają czyny, a ponad 50 procent z nas odkłada działania na później, tłumacząc się niewystarczającą ilością środków finansowych.
Przeczytaj także: Polacy chcą prowadzić własny biznes
Co drugi Polak jako główny powód odkładania rzeczy na później wskazuje brak możliwości finansowych (54%). W dalszej kolejności Polacy wymieniają brak czasu (29%) oraz brak wytrwałości (15%). Brak wiary, że plany mogą się spełnić wymieniło 12% respondentów, co potwierdza przekonanie większości Polaków, że są kowalami własnego losu.- W ciągu ostatniej dekady w polskim społeczeństwie zaszło wiele bardzo pozytywnych zmian. Polacy coraz bardziej zdają sobie sprawę z tego, jak wiele w drodze do sukcesu zależy od nich samych. Z naszych badań wynika, że zdecydowana większość Polaków woli działać niż narzekać na swój los. W ślad za tymi deklaracjami nie idą jednak czyny – mówi Barbara Pasterczyk, Dyrektor Departamentu Komunikacji Marketingowej w ING Banku Śląskim.
Ponad dwie trzecie (71%) Polaków przyznaje, że zdarza im się odkładać realizację ważnych dla nich rzeczy na później, przy czym 16% deklaruje, że taka sytuacja ma często miejsce w ich życiu. Nie traktujmy naszych planów i marzeń jak fanaberii. Realizujmy je – radzi Jacek Walkiewicz*, ekspert ING i trener motywacji.
- To co najczęściej nas hamuje to zwlekanie i wymówki. A ponieważ są wymówki, które zawsze dobrze brzmią, to na pierwszym miejscu tego co nas powstrzymuje w działaniu, umieszczamy brak środków finansowych. Ciągle jeszcze trudno jest nam mówić o pieniądzach jak o naturalnym środku do realizacji życiowych celów. Naturalnym to znaczy takim, który jest dostępny tylko należy aktywnie go poszukać np. udając się do banku. Narzekanie na brak środków finansowych na pewno zbliża i jednoczy w rozmowach z ludźmi. Wręcz czasami „wypada” eksponować swój niedostatek i kłopoty finansowe, aby zyskać aprobatę innych. Tylko że taka postawa hamuje przed działaniem i wspiera poczucie braku możliwości, braku środków, poczucie życiowej biedy i braku szczęścia, którego nam brakuje a innym nie. Ostatecznym efektem jest brak chęci do działania – tłumaczy Jacek Walkiewicz, ekspert ING i trener motywacji.
O tym, że Polacy są bardzo przedsiębiorczym narodem najbardziej przekonani są mieszkańcy woj. lubuskiego (48%), podkarpackiego (44%) i warmińsko-mazurskiego (43%).
fot. mat. prasowe
Realizujemy czy snujemy?
Informacje o badaniu
„Barometr ING: Realizujemy czy snujemy” to badanie zrealizowane przez TNS Polska na zlecenie ING Banku Śląskiego w kwietniu 2014 roku. Badanie było częścią Omnibusa, czyli wielotematycznego sondażu realizowanego techniką CAPI, w trakcie wywiadu osobistego (face-to-face), w domach respondentów. Badanie Omnibus przeprowadzane jest na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie 1001 osób w wieku 15+. Próba ma charakter losowo-kwotowy, czyli zapewnia losowy dobór lokalizacji do badania,a jednocześnie gwarantuje zgodność struktury próby ze strukturą populacji. Celem badania było poznanie postaw Polaków wobec planowania oraz określenie znaczenia finansów w procesie planowania i odkładania swoich planów i zamierzeń
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)