Rynek poligraficzny w Polsce 2014
2014-06-10 09:47
![Rynek poligraficzny w Polsce 2014 [© silvano audisio - Fotolia.com] Rynek poligraficzny w Polsce 2014](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/poligrafia/Rynek-poligraficzny-w-Polsce-2014-138440-200x133crop.jpg)
Polska branża poligraficzna drukuje dla całej Europy © silvano audisio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek poligraficzny w Polsce 2013
Eksport towarów i usług poligraficznych wzrósł kolejny rok z rzęduW 2013 r. eksport towarów i usług poligraficznych z Polski wyniósł 5,34 mld zł, co oznacza wzrost o 8,8% w porównaniu z rokiem poprzednim. Szczególnie dynamicznie rozwija się eksport opakowań i etykiet – w latach 2009-2013 zwiększył się o 68%, podczas gdy w tym samym okresie całkowity eksport towarów i usług poligraficznych wzrósł o 48%.
- Wśród badanych firm mających w swojej ofercie opakowania z nadrukiem aż 71% prowadzi sprzedaż na rynkach zagranicznych. W branży poligraficznej ogółem odsetek eksporterów wynosi 58% - to wzrost o blisko 10 punktów procentowych w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem. Z naszego badania wynika, że eksportowana jest cała gama produktów i usług poligraficznych - od standardowych produktów, takich jak książki, broszury, ulotki, kalendarze czy banery, po bardziej specjalistyczne rozwiązania, jak np. reklamy gadżetowe czy naklejki 3D – tłumaczy Jacek Bajger, Partner w dziale Doradztwa Podatkowego w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Eksport produktów przemysłu poligraficznego w Polsce (w mln zł/euro)
Z badania wynika, że eksportowana jest cała gama produktów i usług poligraficznych - od standardowych produktów, takich jak książki, broszury, ulotki, kalendarze czy banery, po bardziej specjalistyczne rozwiązania, jak np. reklamy gadżetowe czy naklejki 3D
Podobnie jak rok temu zdecydowanie najczęściej wskazywanym przez respondentów kierunkiem eksportu są Niemcy – wśród firm poligraficznych aktywnych na zagranicznych rynkach 64% sprzedaje swoje produkty i usługi za Odrę. Na kolejnych miejscach uplasowały się Francja i Holandia (w obu przypadkach 20%) oraz Wielka Brytania (17%).
Przedsiębiorstwa coraz lepiej oceniają sytuację na polskim rynku
Według szacunków KPMG w 2013 r. wartość produkcji sprzedanej sektora poligraficznego w Polsce wyniosła 11,7 mld zł, a do 2015 r. może osiągnąć poziom 13 mld zł. Chociaż branża rośnie wolniej niż w poprzednich latach, nastroje wśród przedsiębiorstw poligraficznych w Polsce są dobre.
- W porównaniu z ubiegłorocznym badaniem znacznie zwiększył się odsetek firm uznających sytuacją rynkową za dobrą lub bardzo dobrą (z 20% do 33%). Jednocześnie odsetek respondentów, którzy uważają ją za złą lub bardzo złą zmniejszył się o blisko połowę (21%, rok temu - 40%). Tradycyjne najbardziej zadowolone z koniunktury na polskim rynku poligraficznym są firmy średnie i duże, ale największą poprawę nastrojów widać wśród firm mikro, zatrudniających maksymalnie 9 pracowników. W zeszłym roku jeszcze ponad 50% badanych w tej grupie była zdania, że sytuacja na polskim rynku poligraficznym jest zła lub bardzo zła. W aktualnym badaniu udział negatywnych opinii spadł do poziomu 23% - mówi Jacek Kuśmierczyk, kanclerz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga.
![Jak się miewa polska poligrafia? [© industrieblick - Fotolia.com] Jak się miewa polska poligrafia?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/poligrafia/Jak-sie-miewa-polska-poligrafia-210210-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)