Marketing bezpośredni - direct mailing
2014-06-13 00:33
Wysyłka bezpośrednia jest mało efektywna? © ra2 studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak promować sklep internetowy przez direct mailing?
W pojęciu marketingu bezpośredniego mieszczą się rozmaite działania reklamowe i marketingowe, a wśród nich:- reklama pocztowa (adresowa i bezadresowa, choć ta ostatnia jest coraz częściej atakowana i zwalczana)
- telemarketing
- sprzedaż katalogowa
- reklama reakcji bezpośredniej (telewizyjna, radiowa i prasowa)
- reklama z kanałem zwrotnej odpowiedzi (np. reklama z podaniem telefonu i adresu, pod którym można dokonać zakupu, reklama prasowa zawierająca kupon zamówieniowy).
Sposobami najskuteczniej zachęcającymi klientów do działania okazują się być: adresowana reklama pocztowa, telemarketing oraz reklama skłaniająca do odpowiedzi zwrotnej.
W poniższym artykule omówimy wysyłkę bezpośrednią, czyli direct mailing, i powiemy, jakie czynniki należy wziąć pod uwagę, decydując się na tę formę reklamy.
Direct mailing
Przesyłka reklamowa, która dociera do odbiorcy za pośrednictwem wysyłki bezpośredniej, składa się z kilku elementów:
- koperty zwrotnej
- broszury, folderu, katalogu itp.
- kuponu zamówieniowego (ewentualnie z kopertą zwrotną)
- listu reklamowego.
Często można się spotkać z opinią, że wysyłka bezpośrednia jest mało efektywna. Jedną z podstawowych przyczyn większości porażek kampanii wysyłki bezpośredniej jest zły dobór adresatów, niesprecyzowane korzyści, jakie klient odniesie z użytkowania polecanego produktu, a także wysyłanie broszur bez uprzedniego przetestowania różnych grup adresatów. Warto zawczasu wiedzieć, że zazwyczaj wskaźnik odpowiedzi uzyskiwanych dzięki wysyłce bezpośredniej wynosi około 5% liczby wysłanych przesyłek.
fot. ra2 studio - Fotolia.com
Wysyłka bezpośrednia jest mało efektywna?
Opłaca się czy nie?
Chcąc skalkulować opłacalność wysyłki, weź pod uwagę:
- koszt wydruku ulotki, którą wysyłasz
- koszt kopert
- koszt kupna adresów
- koszt opłaty za wysyłkę
- koszt opłaty pobranej, czyli przesyłanych na twój koszt formularzy zamówieniowych
- potencjalną ilość odpowiedzi.
Najlepiej, jeśli uda ci się zachować równowagę pomiędzy kosztami produktów, kosztami przeznaczonymi na ich promocję oraz przychodami (wskaźnik 3:1).
Opłata pobrana
Posługuj się formularzem zamówieniowym lub kartą zamówieniową, które w rogu mają umieszczoną informację „opłata pobrana”. Dotyczy to zarówno zamówień produktów, jak i gratisowego katalogu. Nie chodzi tu wyłącznie o to, by klient zaoszczędził pieniądze, ale także o to, aby składanie zamówienia zajęło mu jak najmniej czasu.
Aby móc umieszczać na swoich materiałach adnotację „opłata pobrana”, należy podpisać umowę z pocztą.
Na kuponie zamówieniowym należy umieścić swój numer telefonu oraz warunki zakupu, tak aby klient mógł się z tobą skontaktować, nawet jeśli posiada jedynie kupon zamówieniowy.
oprac. : BL Info Polska
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)