Korupcja w Polsce mniej powszechna?
2014-06-12 11:44
Przeczytaj także: Korupcja i nadużycia: w Polsce króluje uczciwość?
Wątpliwe przygotowanie firm do walki z korupcją
Z tegorocznej edycji badania wynika, że firmy w dalszym ciągu nie są przygotowane do efektywnej walki z nadużyciami. Wprawdzie ponad 80% globalnych respondentów badania (i 67% w Polsce) stwierdziło, że ich firmy mają określone polityki antykorupcyjne i kodeksy postępowania, a w przypadku 73% firm (69% w Polsce) naruszenie tych polityk podlega jasno określonym karom, to tylko 35% respondentów przyznało, że pracownicy byli karani za naruszenie tych procedur. Średnia dla Polski w tym przypadku jest trzykrotnie niższa – jedynie 12% stosuje kary wobec pracowników, którzy dopuszczają się nieetycznych zachowań. Co więcej, mniej niż połowa globalnych i polskich respondentów badania uczestniczyło w szkoleniach dotyczących przeciwdziałania korupcji.
Tylko 30% przebadanych w Polsce firm stwierdziło, że posiada osobny kanał komunikacji do informowania o nadużyciach. W skali światowej odsetek ten wyniósł 51%.
- Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że mamy przygotowane podstawowe narzędzia do skutecznej walki z korupcją, ale wciąż w niewystarczającym stopniu je wykorzystujemy. Firmy nie chcą karać pracowników za naruszenia wewnętrznych procedur, bo obawiają się, że odbije się to niekorzystnie na ich pozycji rynkowej. W dalszym ciągu nie wykorzystujemy też sygnalistów – czyli osób, które informują o zaobserwowanych nieprawidłowościach. Być może również dlatego, świadomość występowania nadużyć w polskich firmach jest relatywnie niska. Niewielu szefów wie o nadużyciach, bo nie ma kanałów, którymi sygnaliści mogliby ich informować o tego typu incydentach – dodaje Mariusz Witalis.
Cyberprzestępczość - nowe zagrożenie na drodze etycznego wzrostu
Tegoroczna edycja badania pokazuje, że cyberprzestępczość stanowi istotne zagrożenie dla firm. Przedsiębiorstwa w coraz większym stopniu narażone są na działania powodujące zarówno szkody finansowe jak i utratę reputacji. Prawie połowa uczestników badania uznaje cyberprzestępczość za istotne zagrożenie. W Polsce takiego zdania jest 60% respondentów. Wśród polskich menedżerów panuje przekonanie, że źródłem cyberprzestępczości mogą być głównie pracownicy (52%), konkurencja (42%) i hakerzy (36%) oraz w zdecydowanie mniejszym stopniu zorganizowane grupy przestępcze (8%).
- Cyberprzestępczość to zdecydowanie temat numer jeden, jeśli chodzi o nowe rodzaje nadużyć w biznesie - mówi Witalis. W obliczu incydentów, których doświadcza wiele przedsiębiorstw na całym świecie, rady nadzorcze oczekują od zarządów skutecznej diagnozy zagrożeń i środków zaradczych. Ten temat jest również wnikliwie monitorowany przez regulatorów i organy ścigania.
Informacje o badaniu
W 13. edycji badania wzięło udział ponad 2700 przedstawicieli kadry kierowniczej największych firm reprezentujących różne branże. Wśród respondentów byli dyrektorzy generalni, dyrektorzy finansowi, dyrektorzy ds. zgodności, a także szefowie działów prawnych i audytu wewnętrznego. Zasięg badania objął 59 państw, w tym Polskę. Respondenci pytani byli o tematy związane z nadużyciami i korupcją, jak postrzegają ten problem oraz jak mu przeciwdziałają.
Przeczytaj także:
Korupcja gospodarcza - jak z nią walczyć?
![Korupcja gospodarcza - jak z nią walczyć? [© mathom - Fotolia.com] Korupcja gospodarcza - jak z nią walczyć?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/korupcja-gospodarcza/Korupcja-gospodarcza-jak-z-nia-walczyc-236789-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)