Inflacja V 2014
2014-06-16 12:52
Przeczytaj także: Inflacja IV 2014
Ceny w zakresie transportu były niższe niż w kwietniu br. o 0,4%. Potaniały usługi transportowe (o 3,2%) i samochody osobowe (o 0,4%). Więcej niż przed miesiącem płacono natomiast za paliwa do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 0,2%, w tym za benzynę –o 0,8%, przy utrzymujących się na niezmienionym poziomie cenach oleju napędowego).
Opłaty związane z łącznością obniżono w maju br. o 0,1%. Sprzęt telekomunikacyjny potaniał o 2,3%. Ceny usług telekomunikacyjnych utrzymały się na poziomie notowanym w kwietniu br.
Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w maju br. obniżyły się o 0,6%. Konsumenci mniej niż w poprzednim miesiącu płacili za turystykę zorganizowaną (przeciętnie o 2,4%, w tym za granicą – o 4,4%, przy wzroście cen turystyki zorganizowanej w kraju – o 0,6%). Potaniały także gazety i czasopisma (o 2,4%) oraz sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,6%). Odnotowano wzrost cen książek (o 0,3%) oraz usług w zakresie rekreacji i kultury (o 0,1%).
W maju br. opłaty dotyczące edukacji pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.
Ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż w kwietniu br. o 0,2%. Usługi w zakresie zakwaterowania podrożały o 1,1%.
Spośród innych towarów i usług, w maju br. więcej niż w poprzednim miesiącu płacono za artykuły do higieny osobistej i kosmetyki, a także usługi fryzjerskie, kosmetyczne i pielęgnacyjne (po 0,1%). Ceny w zakresie ubezpieczeń oraz opieki społecznej utrzymały się przeciętnie na poziomie notowanym w kwietniu br.
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w maju br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 0,2% i utrzymał się poniżej dolnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5% +/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miał wzrost opłat związanych z mieszkaniem (o 1,6%), a także podwyżki cen napojów alko-holowych i wyrobów tytoniowych (o 3,9%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,43 p. proc. i 0,26 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 4,6%), żywności (o 0,8%), a także obniżki opłat związanych z edukacją (o 6,3%) obniżyły wskaźnik w tym okresie o 0,24 p. proc., 0,18 p. proc. i 0,08 p. proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
![Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację [© Voyagerix - Fotolia.com] Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wydatki-Polakow/Pandemia-hamuje-konsumpcje-i-rozpedza-inflacje-238985-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)