Innowacyjność w przedsiębiorstwie 2013
2014-06-22 00:12
Przeczytaj także: Innowacyjne firmy mają lepsze wyniki finansowe
- Badanie pokazuje, że firmy zaawansowane pod względem innowacyjności to przede wszystkim te podmioty, które swoją strategię biznesową budują na innowacjach, a ewentualne przejmowanie dobrych praktyk z rynku traktują jako uzupełnienie własnych prac innowacyjnych. Istotnym czynnikiem sprzyjającym sukcesowi jest także strukturalne podejście do zarządzania pracami badawczo-rozwojowymi oraz budowa kultury organizacyjnej wspierającej innowacyjność pracowników – mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w Europie Środkowo-Wschodniej i KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Podejście polskich przedsiębiorstw do prac innowacyjnych
Poprawa jakości produktów i usług to główna korzyść z działalności innowacyjnej
Przeprowadzone przez nas badanie wśród 487 działających w Polsce przedsiębiorstw zatrudniających minimum 50 osób potwierdziło, że wprowadzanie innowacji daje polskim przedsiębiorstwom szeroki wachlarz korzyści. Aż 90% innowatorów stwierdza, że innowacje wpłynęły na poprawę jakości oferowanych przez nich usług i produktów. Efektem działań innowacyjnych było także lepsze postrzeganie marki (84% firm w przemyśle i 87% w handlu i usługach), a w handlu i usługach wzrost jakości w obsłudze klienta (87%). Innowacje niosą też za sobą wzrost sprzedaży, co potwierdziło ponad 70% respondentów, którzy wdrożyli innowacje w ciągu ostatnich 3 lat.
- Głównym powodem, dla którego firmy nie prowadzą w pewnych obszarach działalności innowacyjnej, jest niepewność co do zwrotu z tej inwestycji. Dlatego wsparcie ulgami i dotacjami nie jest tak istotne przy projektach rutynowych, co przy bardziej niekonwencjonalnych, gdzie większe jest ryzyko fiaska, ale i większe potencjalne korzyści – mówi Kiejstut Żagun, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu ulg i dotacji w KPMG w Polsce.
Inną ważną korzyścią wymienianą przed przedsiębiorców jest zwiększenie efektywności operacyjnej i wydajności pracy, którą udało się osiągnąć 84% firm przemysłowym oraz 80% firm handlowych i usługowych. W wielu przypadkach wiązało się to z obniżeniem kosztów operacyjnych. Poza tym, coraz częściej to właśnie innowatorzy poprawiają swoją pozycję konkurencyjną i zwiększają udziały w rynku. I wszystko wskazuje na to, że tendencje te będą się umacniać w przyszłości, a firmy będą zwiększać skalę działalności innowacyjnej. Wdrożenia innowacji w najbliższych trzech latach spodziewa się aż 83% firm przemysłowych i 81% firm handlowych, co oznaczałoby wzrost odsetka innowatorów o 11 punktów procentowych.
O raporcie:
Raport „Dojrzałość innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce”, został oparty na badaniu średnich i dużych firm i jest kolejną publikacją KPMG poruszającą tematykę innowacyjności. Głównym celem badania było poznanie, jaki jest stopień zaawansowania przedsiębiorstw pod względem skali, zakresu i efektów działalności innowacyjnej. W raporcie zaprezentowano także rolę, jaką innowacyjność odgrywa w strategii i kulturze organizacyjnej firm, korzyści, jakie są dzięki niej osiągane oraz plany dotyczące innowacyjności na najbliższe lata. Badanie zostało przeprowadzone w 2013 roku na próbie 487 działających w Polsce przedsiębiorstw zatrudniających minimum 50 osób.
Przeczytaj także:
Świat: wydarzenia tygodnia 48/2014
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)