Kwalifikacje zawodowe nieadekwatne do potrzeb
2014-06-25 12:36
Kwalifikacje zawodowe nieadekwatne do potrzeb © kasto - Fotolia.com
Przeczytaj także: Studia wyższe nie przygotowują do pracy
Chociaż ponad połowa respondentów (56 %) sądzi, że ich kwalifikacje zostałyby uznane w innych państwach członkowskich, 6 % próbowało pracować lub studiować w innym państwie członkowskim, jednak bez powodzenia. Przyczyną było albo nieuznanie ich kwalifikacji przez potencjalnego pracodawcę lub instytucję oświatową, albo to, że respondenci nie mieli odpowiednich informacji o uznawaniu ich kwalifikacji za granicą.Wyniki badania są zbieżne z wynikami przeprowadzonych przez Komisję internetowych konsultacji społecznych w sprawie europejskiego obszaru umiejętności i kwalifikacji, skierowanych do specjalistów w dziedzinie kształcenia i szkolenia. W ramach tych konsultacji zebrano opinie na temat przeszkód, jakie napotykają obywatele w związku z uznawaniem umiejętności i kwalifikacji w UE. Z konsultacji wynika, że istnieje silne poparcie dla usprawnienia europejskich narzędzi uznawania umiejętności i kwalifikacji, aby stały się one spójniejsze, a ich stosowanie łatwiejsze. Powinny one również koncentrować się bardziej na potrzebach uczniów, studentów, pracowników i pracodawców. Ankietowani podkreślali także, że należy położyć większy nacisk na treści kształcenia i szkolenia, a nie na liczbę godzin nauczania.
- Nasz cel jest jasny: chcemy, aby każdy Europejczyk mógł liczyć na to, że pracodawcy i instytucje oświatowe będą rozumieli i uznawali jego umiejętności i kwalifikacje, w jego własnym kraju i za granicą. Umiejętności i kwalifikacje muszą być uznawane w uczciwy, porównywalny i przejrzysty sposób, tak aby ułatwiały znalezienie pracy oraz otwierały możliwości dalszego kształcenia - powiedziała Androulla Vassiliou, komisarz UE odpowiedzialna za edukację, kulturę, wielojęzyczność i młodzież.
fot. kasto - Fotolia.com
Kwalifikacje zawodowe nieadekwatne do potrzeb
W przeszłości wdrażane były różne inicjatywy europejskie propagujące uznawanie umiejętności i kwalifikacji zawodowych, takie jak europejskie ramy kwalifikacji, systemy przyznawania i gromadzenia punktów za skończone kursy, zapewnianie jakości i dokumentowanie umiejętności i kompetencji. Nadal jednak istnieją poważne problemy: wdrażanie inicjatyw odbywa się powoli; istnieje nadal wiele przeszkód w zakresie mobilności edukacyjnej i zawodowej; obecne inicjatywy nie są dostosowane do zmian w kształceniu, takich jak edukacja cyfrowa i „międzynarodowość” (mobilność studentów między państwami UE i państwami spoza UE, wspólne dyplomy wydawane przez uniwersytety z różnych państw).
Badanie Eurobarometru przyniosło również następujące wyniki:
- Najważniejszym aspektem w kształceniu i szkoleniach według obywateli UE są kwestie związane ze zdolnością nauczycieli do angażowania i mobilizowania uczących się. Ten aspekt uznawany jest za szczególnie wymagający poprawy (51 %). Inne obszary wymagające poprawy to: otoczenie edukacyjne stymulujące kreatywność i zainteresowanie (41 %) oraz praktyczne doświadczenie zawodowe w przedsiębiorstwie lub organizacji (37 %).
- Znaczna większość obywateli UE (95 %) uważa, że umiejętności można nabywać poza kształceniem formalnym, w szczególności dotyczy to znajomości języków obcych i umiejętności, które można wykorzystywać na różnych stanowiskach.
- Jedynie 9 % respondentów twierdzi, że wie, jakiemu poziomowi w europejskich ramach kwalifikacji odpowiadają ich kwalifikacje zawodowe, a tylko 21 % słyszało o europejskich ramach kwalifikacji.
- Ogólnie rzecz biorąc, wiedza o różnych narzędziach wykorzystywanych do dokumentowania umiejętności i kwalifikacji jest zasadniczo niewielka. Najczęściej wymienianym narzędziem jest Europass CV (15 %).
- Łącznie 44 % obywateli UE twierdzi, że szukało pewnych informacji na temat kształcenia, szkolenia lub poradnictwa zawodowego. Niewiele ponad połowa respondentów (56 %) stwierdziła, że według nich było co najmniej „dość łatwo” znaleźć informacje, które były im potrzebne.
Informacje o badaniu
Badanie Eurobarometru zostało przeprowadzone we wszystkich 28 państwach członkowskich między 26 kwietnia a 11 maja. Ankietę w formie bezpośrednich rozmów przeprowadzono wśród 28 000 respondentów z różnych grup społecznych i demograficznych. Na internetowe konsultacje społeczne, prowadzone przez Komisję w dniach 17 grudnia 2013 r. do 15 kwietnia 2014 r., odpowiedzieli specjaliści w dziedzinie kształcenia i szkolenia z 36 państw (wszystkie państwa członkowskie oraz Norwegia, Szwajcaria, Turcja, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Kosowo, Czarnogóra i Australia).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Patrycja Janik / 2014-06-26 19:43:08
Myślę, że szkolenia i różne inne kursy są bradzo potrzebne młodym jaki osobą straszym ktore chca sie przekwalifikować. Daje to nowe możliwości i większe prawodpodobieństwo znalezienia pracy. Pracodowacy oczekują od przyszłych pracowników doświadczenia, a takie kursy i szkolenia własnie je dają, a więc bardzo są pomocne. Jak wiadomo mi z doświadczenia takie kursy kładą nacisk bardziej na teorię, więc powinni to trochę zmienić, gdyż wiedza teoretyczna to nie wszystko. Powinno być jeszcze więcej takich szkoleń, gdyż są bardzo potrzebne a wymówki, że nie ma pieniędzy są bezsensowne gdyż powinni właśnie zainwestować w coś co spowoduje, ze Polacy nie będą uciekac z kraju za inna pracą bo tutaj jej nie mogą znaleść a za granicą mają lepsze możliwości. Państwo poiwnno pomagać mlodym ludzią w znalezieniu pracy własnie nawet poprzez takie kursy a nie kłaść kłód pod nogi. [ odpowiedz ] [ cytuj ]