Koniunktura konsumencka VI 2014
2014-06-24 14:00
Koniunktura konsumencka VI 2014 © magdal3na - Fotolia.com
Niemal letni anturaż nastroił nas optymistycznie - w czerwcu nastroje konsumenckie Polaków uległy poprawie. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł nieco ponad 1,6 p. proc. Wyprzedzający poprawił się 1,8 p. proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. To najlepsze statystyki od lipca 2010.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka V 2014
W czerwcu 2014 r. nastroje konsumenckie, ocenianie na podstawie wskaźników syntetycznych, poprawiły się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Zarówno bieżący, jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnęły wartość najwyższą od lipca 2010 r.Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 1,6 p. proc. i ukształtował się na poziomie -15,4.
Na wzrost wartości BWUK wpłynęły wszystkie jego składowe, a zwłaszcza bardziej optymistyczne oceny dotyczące obecnej sytuacji ekonomicznej kraju i obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost odpowiednio o 2,3 p. proc. i 2,2 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika odnotowano zmiany w granicach od 0,6 do 1,6 p. proc.
W porównaniu do czerwca 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 12,5 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się na poziomie -18,8 (wzrost o 1,8 p. proc.).
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe wg lat
Największa poprawa, spośród wszystkich składowych WWUK, dotyczyła perspektyw oszczędzania pieniędzy – wzrost o 4,1 p. proc. Oceny dotyczące przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju osiągnęły wartość wyższą niż w ubiegłym miesiącu odpowiednio o 1,6 p. proc. i 1,3 p. proc.
W czerwcu br. WWUK osiągnął wartość o 15,8 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2013 r.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)