Kosmetyki do opalania: sprzedaż spada
2014-06-28 00:20
Kosmetyki do opalania © Gabriele Maltinti - Fotolia.com
Od maja 2013 roku do kwietnia 2014 wydatki Polaków na produkty do opalania, po opalaniu oraz samoopalacze spadły o 8 procent. W ujęciu ilościowym rynek również zanotował dwuprocentowy spadek. Największą popularnością cieszyły się produkty markowe, po marki własne sięgaliśmy znacznie rzadziej. To niektóre z wniosków płynących z badania GfK.
Przeczytaj także: GfK: kupujemy mniej kosmetyków
Według analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK, w okresie od maja 2013 roku do kwietnia 2014 roku nieco ponad 20 proc. polskich gospodarstw domowych dokonało zakupu produktów z kategorii kosmetyków do opalania. Ponadto, w monitorowanym okresie, około 18 proc. gospodarstw przynajmniej raz kupiło produkty do opalania, około 5 proc. produkty po opalaniu, a niemal 4 proc. – produkty samoopalające.W analizowanym okresie pojedyncze polskie gospodarstwo domowe kupiło przeciętnie 240 ml (średnio 2 opakowania) produktów z kategorii kosmetyków do opalania, wydając na nie przeciętnie 25 zł. W skali całego kraju daje to zakupy o łącznej ilości 750 tys. litrów.
Biorąc pod uwagę częstotliwość zakupu w podanym okresie polskie gospodarstwa domowe kupowały kosmetyki do opalania przeciętnie 1,5 raza. Wartość zakupu podczas pojedynczej wizyty w sklepie wynosiła średnio 17 złotych.
Z kolei biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, kosmetyki do opalania były kupowane przede wszystkim w sklepach drogeryjno-perfumeryjnych. W okresie od maja 2013 roku do kwietnia 2014 roku udział tego kanału dystrybucji w zakupach całej kategorii wyniósł około 45 proc. – zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. Udział hipermarketów, supermarketów i dyskontów kształtuje się w ujęciu ilościowym na poziomie 11-16 proc. każdy z widocznym trendem wzrostowym dyskontów i supermarketów.
fot. Gabriele Maltinti - Fotolia.com
Kosmetyki do opalania
Udział produktów markowych w rynku kosmetyków do opalania szacuje się w ujęciu ilościowym na poziomie 83 proc. Liderami na rynku są marki Ziaja, Kolastyna i Soraya. Wśród produktów marek własnych sieci największe znaczenie mają produkty sieci Rossmann i Lidl, których łączny udział w zakupach kategorii w ujęciu ilościowym stanowi około 16 proc.
Martyna Chruślińska, analityk kategorii Panelu Gospodarstw Domowych GfK, komentuje: „W okresie od maja 2013 roku do kwietnia 2014 roku po produkty markowe sięgnęło 20 proc gospodarstw domowych. Z kolei po produkty marek własnych sieci – niewiele ponad 4 proc., co wskazuje iż większość nabywców kategorii kosmetyków do opalania preferuje produkty markowe”.
O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
Przeczytaj także:
Polscy eksporterzy kosmetyków. Dlaczego zasłużyli na brawa?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)