Programy lojalnościowe w Polsce
2005-09-27 01:00
Przeczytaj także: Programy lojalnościowe zyskują popularność
Według badań Instytutu ARC Rynek i Opinia, w ciągu dwóch lat ilość klientów biorących udział w programach lojalnościowych podwoiła się. Co ciekawe, są to głównie osoby lepiej wykształcone.Klient, który przystępuje do programu lojalnościowego wypełnia ankietę i dostaje plastikową kartę. Robiąc zakupy otrzymuje punkty, które są zapisywane na karcie. Kiedy uzbiera ich odpowiednią ilość – otrzymuje nagrodę. Nagrody są dość atrakcyjne, ale żeby je dostać, trzeba sporo wydać. Np. żeby otrzymać odkurzacz Philipsa trzeba zatankować na stacjach Orlenu paliwo za 20 tysięcy złotych. Z kolei jeśli w hipermarkecie Geant wyda się 50 – 120 tys. złotych, otrzyma się zestaw kina domowego lub wycieczkę do Tunezji.
Stworzenie programu lojalnościowego jest bardzo kosztowne dla firmy – na zakup nagród i materiałów reklamowych musi przeznaczyć 0,5 – 2 proc. przychodów netto. Ale firmy decydują się na ten wydatek, aby stworzyć sobie grupę stałych klientów, bo to zapewnia im stabilność sprzedaży.
Eksperci przewidują, ze już wkrótce na rynku działać będzie kilka sieciowych programów lojalnościowych. Będą one działać na podobnych zasadach jak np. Club Nokia – posiadacze tego telefonu mogą liczyć na zniżki w Multikinie, Stena Line, Reserved i szkole językowej Empiku.
oprac. : Marta Kamińska / Polska.pl