Niedoceniany zawód nauczyciela
2014-07-02 11:38
Niedoceniany zawód nauczyciela © Kzenon - Fotolia.com
Znakomita większość (90 procent) nauczycieli z Unii Europejskiej deklaruje zadowolenie z pracy, równie liczna (81 procent) jest jednak rzesza tych, którzy uważają, że zawód nauczyciela nie jest w społeczeństwie doceniany. To tylko niektóre z wniosków płynących z międzynarodowego badania nauczania i uczenia się (TALIS – Teaching and Learning International Survey) przeprowadzonego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
Przeczytaj także: System oświaty w Polsce 2007/2008
Badanie, którego podstawą są opinie nauczycieli na temat własnych warunków zawodowych, obejmuje informacje zwrotne od 55 000 nauczycieli szkół gimnazjalnych i dyrektorów szkół w UE. Komisja Europejska przeanalizowała wyniki badania TALIS i ich konsekwencje dla polityki UE w dziedzinie kształcenia i szkolenia w sprawozdaniu, które również opublikowano w dniu dzisiejszym.TALIS odzwierciedla opinie nauczycieli szkół gimnazjalnych z 19 państw i regionów UE (BE nl, BG, ES, CZ, CY, DK, EE, FI, FR, HR, IT, LV, NL, PL, PT, RO, SE, SK, UK-ENG), jak również 15 innych państw: Stanów Zjednoczonych, Australii, Brazylii, Chile, Serbii, Singapuru, Islandii, Izraela, Japonii, Malezji, Korei Południowej, Meksyku, Norwegii, Abu Dhabi i Alberty w Kanadzie.
„Niektóre wnioski płynące z TALIS są niepokojące w kontekście przyszłości zawodu nauczyciela. Jeżeli państwa członkowskie nie podejmą działań służących przyciągnięciu i zatrzymaniu najlepszych nauczycieli, zahamujemy postęp w podnoszeniu jakości kształcenia w Europie. Komisja gotowa jest pomóc państwom członkowskim w opracowaniu polityki i środków, które sprawią, że zawód nauczyciela stanie się bardziej atrakcyjny” - powiedziała Androulla Vassiliou, europejska komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży.
fot. Kzenon - Fotolia.com
Niedoceniany zawód nauczyciela
Wyniki TALIS w UE oraz zalecenia Komisji Europejskiej:
- Według kadry kierowniczej (dyrektorów szkół), 36% nauczycieli z UE pracuje w szkołach, w których brakuje wykwalifikowanych lub osiągających dobre wyniki nauczycieli (dotyczy to głównie NL, RO, EE, UK-ENG; we FR, NL, ES, EE, HR zgłaszane są niedobory nauczycieli przygotowanych do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach). Zalecenie Komisji: Państwa członkowskie powinny wprowadzić długoterminowe strategie, aby przyciągnąć i zatrzymać najlepszych nauczycieli. Działania mogłyby objąć poprawę programów kształcenia nauczycieli, zbadanie możliwości elastycznego podejmowania zawodu nauczyciela (również w środkowym okresie kariery zawodowej), zapewnienie możliwości rozwoju zawodowego oraz rozwoju kariery w oparciu o przejrzyste kryteria.
Przeczytaj także:
Sztuczna inteligencja w edukacji. Czy ChatGPT zmieni model nauczania?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)