eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyNiedoceniany zawód nauczyciela

Niedoceniany zawód nauczyciela

2014-07-02 11:38

Przeczytaj także: System oświaty w Polsce 2007/2008


  • Nauczyciele będą czuli się lepiej przygotowani do zawodu, jeżeli ich kształcenie formalne będzie obejmowało wiedzę merytoryczną oraz metody nauczania i uczenia się, a także praktyki zawodowe w zakresie nauczanych przedmiotów. Zalecenie: Kształcenie nauczycieli powinno obejmować wszystkie te obszary, aby lepiej przygotować nauczycieli do zawodu. Pod względem rozwoju zawodowego, należy skoncentrować się na wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w klasie oraz na umiejętnościach niezbędnych do nauczania uczniów o specjalnych potrzebach.
  • Około 40% dyrektorów szkół zgłosiło, że w ich szkołach nie ma programów wprowadzających do zawodu ani wsparcia na wczesnym etapie drogi zawodowej; dostępność takich programów jest szczególnie niska w PT, PL i ES. Zalecenie: Państwa członkowskie powinny zagwarantować, aby początkowe kształcenie nauczycieli było uzupełnione poprzez systematyczne wsparcie na wczesnym etapie drogi zawodowej. Ministrowie edukacji państw UE uzgodnili ostatnio konieczność poprawy kształcenia nauczycieli oraz opracowania ram kompetencji, aby wyraźnie wskazać umiejętności i kwalifikacje wymagane od nauczycieli na różnych etapach kariery zawodowej.
  • 15% nauczycieli twierdzi, że nie uczestniczyło w doskonaleniu zawodowym w ubiegłym roku, około 50% nauczycieli nigdy obserwowało lekcji prowadzonych przez swoich kolegów, prawie 20% nigdy nie uczestniczyło w uczeniu się opartym na współpracy. Zalecenie: Państwa członkowskie powinny kłaść większy nacisk na skuteczne doskonalenie zawodowe i uczenie się oparte na współpracy, ponieważ zachęca to nauczycieli do wykorzystania innowacyjnych metod nauczania i uczenia się (np. uczenie w małych grupach, wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych), jak również zwiększa satysfakcję z pracy. Zróżnicowane metody nauczania lepiej przygotowują uczniów do dalszej nauki i do wymagań rynku pracy, co pokazują inicjatywy polityczne Komisji Europejskiej dotyczące nowego podejścia do edukacji oraz działań na rzecz otwartej edukacji.

Informacje o badaniu
Jest to drugie badanie TALIS opublikowane przez OECD (pierwsze opublikowano w 2009 r.). Badanie jest głównym źródłem informacji od nauczycieli i kadry kierowniczej szkół na temat nauczania, warunków zawodowych i środowiska szkolnego. Badanie opiera się na kwestionariuszu wysłanym do nauczycieli i kadry kierowniczej szkół. Badaniem TALIS objęto ponad 55 000 nauczycieli szkół gimnazjalnych w 3 300 szkołach w UE spośród szacowanych blisko 1,5 mln nauczycieli w 19 krajach UE uczestniczących w badaniu. Wliczając 15 innych krajów uczestniczących w badaniu, na ankietę odpowiedziało niemal 110 000 nauczycieli spośród łącznej liczby prawie 4 mln nauczycieli.

M

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: