Wskaźnik Optymizmu IX 2005
2005-09-28 00:17

© fot. mat. prasowe
Nastroje konsumentów dotyczące gospodarki oraz własnej zamożności mierzone Wskaźnikiem Optymizmu Konsumentów pozostały we wrześniu na poziomie z poprzedniego miesiąca - podał instytut badawczy Ipsos. Wskaźnik utrzymał się na dosyć wysokim poziomie 89,02 punktów.
Przeczytaj także: Wskaźnik Optymizmu VIII 2005
We wrześniu zaobserwowano wyraźną poprawię ocen Klimatu Gospodarczego - w porównaniu z poprzednim miesiącem nastąpił wzrost o 5 punktów do poziomu 84,14 punktów. Ten przypływ optymizmu mogły spowodować zbliżające się wybory parlamentarne i oczekiwanie poprawy funkcjonowania gospodarki pod nowymi rządami.Jednakże opisywana poprawa ominęła oceny własnej zamożności oraz stosunek do zakupów dóbr trwałych. Wskaźnik Skłonności do Zakupów spadł o 3 punkty do poziomu 92,16 punktów.
Warto zauważyć, że konsumenci częściej niż w poprzednich miesiącach spodziewają się poprawy lub przynajmniej niepogorszenia sytuacji na rynku pracy i zmniejszenia lub stabilizacji związanego z nią bezrobocia.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie „Rzeczpospolitej”. Ostatnie badanie przeprowadzono między 8 a 13 września 2005 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1019 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,1% na poziomie ufności 0,95.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
![Wskaźnik optymizmu XII 2013 [© ra2 studio - Fotolia.com] Wskaźnik optymizmu XII 2013](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Wskaznik-Optymizmu-Konsumentow/Wskaznik-optymizmu-XII-2013-129827-150x100crop.jpg)
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl